Niżej prezentuję bazę pomysłów i materiałów znalezionych w Internecie bądź stworzonych przeze mnie, które urozmaiciły lekcje poświęcone omówieniu powieści Henryka Sienkiewicza „W pustyni i w puszczy”.
- Na początek – kodowanie.
Naszą przygodę z lekturą zaczęliśmy w czasie, kiedy trwał Europejski Tydzień Kodowania, dlatego pierwszą lekcję poświęconą powieści przeznaczyłam na wyjątkowy kodowany turniej wiedzy.
Najpierw uczniowie otrzymali klucz do szyfru, dzięki któremu odkodowali temat lekcji, a następnie, podzieleni na grupy, losowali zaszyfrowane wyrazy związane z treścią lektury. Każda grupa musiała odszyfrować wyraz, a następnie na zasadzie odwróconej kartkówki ułożyć takie pytanie lub polecenie, aby odpowiedzią było odszyfrowane słowo. Pozostali uczniowie odgadywali, o jaki wyraz chodzi.
Kolejnym zadanie polegało na losowaniu ikon związanych tematycznie z treścią lektury. Zadanie polegało na ułożeniu zdań wyjaśniających związek ilustracji z utworem.
- Świat przedstawiony.
O AUTORZE
Zaczęliśmy od informacji na temat autora. Zadaniem uczniów było stworzenie notatki biograficznej, ale aby to zrobić, należało najpierw podzielić tekst na zdania, a następnie przepisać je do zeszytu, zachowując zasady poprawności ortograficznej i interpunjkcyjnej.
HENRYK SIENKIEWICZ ŻYŁ W LATACH 1846-1916 PISAŁ NOWELE POWIEŚCI ORAZ ARTYKUŁY DO GAZET I CZASOPISM JEGO NAJBARDZIEJ ZNANE UTWORY TO OGNIEM I MIECZEM KRZYŻACY ORAZ QUO VADIS W 1905 ROKU OTRZYMAŁ LITERACKĄ NAGRODĘ NOBLA ZA SWOJĄ TWÓRCZOŚĆ SIENKIEWICZ DUŻO PODRÓŻOWAŁ ODWIEDZIŁ AMERYKĘ ANGLIĘ FEANCJĘ WŁOCHY GRECJĘ I SZWAJCARIĘ PRZEZ ROK PRZEBYWAŁ W AFRYCE SWOJE WRAŻENIA Z TEGO POBYTU OPISAŁ W REPORTAŻU POD TYTUŁEM LISTY Z AFRYKI POTEM NAPISAŁ POWIEŚĆ W PUSTYNI I W PUSZCZY
PLAN WYDARZEŃ
W Internecie trafiłam na serię rewelacyjnych grafik opatrzonych fragmentami powieści „W pustyni i w puszczy”. Ułożone we właściwym porządku tworzą ilustrację treści całego utworu. Wykorzystaliśmy je na lekcji. Uczniowie, pracując w grupach, porządkowali ilustracje i dopisywali punkty planu wydarzeń (każda grupa pracowała z innym zestawem ). Następnie dzieci zaprezentowały efekty swojej pracy i tak, metodą śnieżnej kuli, utrwaliliśmy wszystkie najważniejsze wydarzenia w powieści.
Link do ilustracji podaję niżej:
http://www.dziecionline.pl/maluch/bajki/nel/
- Staś Tarkowski – baza potrzebna do redagowania charakterystyki:
W klasie VI a wyglądało to w ten sposób:
W VI b skorzystałam ze stworzonej przeze mnie karty pracy:
Rzecz jasna na kolejnej lekcji uczniowie redagowali charakterystykę Stasia.
- Losy Kalego – rzecz o tolerancji i równouprawnieniu
Na kolejnej lekcji skupiliśmy się na postaci Kalego, nawiązując na przykładzie jego losów do tematu niewolnictwa, rasizmu i tolerancji. Tu posłużyła nam stworzona przeze mnie dosłownie na kolanie w czasie przerwy karta:
Lekcję podsumowaliśmy tworzeniem przez uczniów szyldów na temat równouprawnienia i tolerancji.
- Projekt:
Najlepsze na koniec, czyli praca metodą projektu. Uczniowie wcześniej zostali podzieleni na grupy i otrzymali konkretne polecenia związane z przygotowaniem do lekcji. Przyszli na zajęcia z materiałami, które wykorzystali do stworzenia plakatów. Każda grupa pracowała nad innym zagadnieniem:
-Wioski murzyńskie – ludzie, ich zwyczaje i obrzędy
-Nieznane nam zjawiska przyrody
-Flora i fauna Afryki
-Folder na zachęcający do podróży po Afryce
Czy można Panią prosić o te dwie karty pracy- Staś i Kali? Będę wdzięczna.
Dzień dobry, bardzo fajne pomysły na omówienie lektury. Czy mogłabym prosić o przesłanie kart o Stasiu i Kalim?
Pozdrawiam
Karolina Suszek
Świetny pomysł na lekturę. Gdzie można odnaleźć ilustracje do planu wydarzeń? Przeszukuję internet, lecz nie znajduję.
Będę bardzo wdzięczna.
http://www.dziecionline.pl/maluch/bajki/nel/3.htm
Witam,
rewelacyjny pomysł na omówienie lektury. Czy mogłabym prosić o karty pracy o Stasiu i Kalim?
Ciekawe lekcje. Czy można skorzystać z Pani pomysłów, jak również kart?
Pozdrawiam
łał fajne karty pracy a można mieć karty pracy z nellloki i mmmokijuh
Dzień dobry. Zaraz zaczynam omawianie książki Sienkiewicza. Czy mogłabym skorzystać z Pani pomysłów?
Jest Pani dla mnie inspiracją…Podziwiam Pani scenariusze. Bardzo proszę , jeśli jest taka możliwość o wysłanie także dla mnie kart pracy o Stasiu i Kalim. Bardzo dziękuję…
Dzień dobry,
bardzo ciekawe pomysły. Czy mogłabym wykorzystać Pani kart o Stasiu i Kalim.
Pozdrawiam
Agnieszka
mogę prosić o kartę dzikość afryki