JAK PRZYGODA, TO TYLKO W AFRYCE! „W pustyni i w puszczy”

Niżej prezentuję bazę pomysłów i materiałów znalezionych w Internecie bądź stworzonych przeze mnie, które urozmaiciły lekcje poświęcone omówieniu powieści Henryka Sienkiewicza „W pustyni i w puszczy”.

  1. Na początek – kodowanie.

Naszą przygodę z lekturą zaczęliśmy w czasie, kiedy trwał Europejski Tydzień Kodowania, dlatego pierwszą lekcję poświęconą powieści przeznaczyłam na wyjątkowy kodowany turniej wiedzy.

Najpierw uczniowie otrzymali klucz do szyfru, dzięki któremu odkodowali temat lekcji, a następnie, podzieleni na grupy, losowali zaszyfrowane wyrazy związane z treścią lektury. Każda grupa musiała odszyfrować wyraz, a następnie na zasadzie odwróconej kartkówki ułożyć takie pytanie lub polecenie, aby odpowiedzią było odszyfrowane słowo. Pozostali uczniowie odgadywali, o jaki wyraz chodzi.

Kolejnym zadanie polegało na losowaniu ikon związanych tematycznie z treścią lektury. Zadanie polegało na ułożeniu zdań wyjaśniających związek ilustracji z utworem.

  1. Świat przedstawiony.

O AUTORZE

Zaczęliśmy od informacji na temat autora. Zadaniem uczniów było stworzenie notatki biograficznej, ale aby to zrobić, należało najpierw podzielić tekst na zdania, a następnie przepisać je do zeszytu, zachowując zasady poprawności ortograficznej i interpunjkcyjnej.

HENRYK SIENKIEWICZ ŻYŁ W LATACH 1846-1916 PISAŁ NOWELE POWIEŚCI  ORAZ ARTYKUŁY DO GAZET I CZASOPISM JEGO NAJBARDZIEJ ZNANE UTWORY TO OGNIEM I MIECZEM KRZYŻACY ORAZ QUO VADIS W 1905 ROKU OTRZYMAŁ LITERACKĄ NAGRODĘ NOBLA ZA SWOJĄ TWÓRCZOŚĆ SIENKIEWICZ DUŻO PODRÓŻOWAŁ ODWIEDZIŁ AMERYKĘ ANGLIĘ FEANCJĘ WŁOCHY GRECJĘ I SZWAJCARIĘ PRZEZ ROK PRZEBYWAŁ W AFRYCE SWOJE WRAŻENIA Z TEGO POBYTU OPISAŁ W REPORTAŻU POD TYTUŁEM LISTY Z AFRYKI POTEM NAPISAŁ POWIEŚĆ W PUSTYNI I W PUSZCZY

PLAN WYDARZEŃ

W Internecie trafiłam na serię rewelacyjnych grafik opatrzonych fragmentami powieści „W pustyni i w puszczy”. Ułożone we właściwym porządku tworzą ilustrację treści całego utworu. Wykorzystaliśmy je na lekcji. Uczniowie, pracując w grupach, porządkowali ilustracje i dopisywali punkty planu wydarzeń (każda grupa pracowała z innym zestawem ). Następnie dzieci zaprezentowały efekty swojej pracy i tak, metodą śnieżnej kuli, utrwaliliśmy wszystkie najważniejsze wydarzenia w powieści.

Link do ilustracji podaję niżej:

http://www.dziecionline.pl/maluch/bajki/nel/

  1. Staś Tarkowski – baza potrzebna do redagowania charakterystyki:

W klasie VI a wyglądało to w ten sposób:

W VI b skorzystałam ze stworzonej przeze mnie karty pracy:

Rzecz jasna na kolejnej lekcji uczniowie redagowali charakterystykę Stasia.

  1.  Losy Kalego – rzecz o tolerancji i równouprawnieniu

Na kolejnej lekcji skupiliśmy się na postaci Kalego, nawiązując na przykładzie jego losów do tematu niewolnictwa, rasizmu i tolerancji. Tu posłużyła nam stworzona przeze mnie dosłownie na kolanie w czasie przerwy karta:

Lekcję podsumowaliśmy tworzeniem przez uczniów szyldów na temat równouprawnienia i tolerancji.

  1. Projekt:

Najlepsze na koniec, czyli praca metodą projektu. Uczniowie wcześniej zostali podzieleni na grupy i otrzymali konkretne polecenia związane z przygotowaniem do lekcji. Przyszli na zajęcia z materiałami, które wykorzystali do stworzenia plakatów. Każda grupa pracowała nad innym zagadnieniem:

-Wioski murzyńskie – ludzie, ich zwyczaje i obrzędy

-Nieznane nam zjawiska przyrody
-Flora i fauna Afryki

-Folder na zachęcający do podróży po Afryce

 

About the author

Monika.Iwanowska

View all posts

11 komentarzy

Skomentuj nksndbef Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *