IMIESŁOWY MASZ JUŻ Z GŁOWY!

W ubiegłym roku szkolnym imiesłowy okazały się dla moich uczniów zmorą nie do pokonania. Byłam zdziwiona. Wydawało mi się, że co jak co, ale ten punkt podstawy programowej zostanie zrealizowany w sposób łatwy i przyjemny. Pamiętam, że jeszcze jako uczennica uwielbiałam lekcje poświęcone tym nieosobowym formom czasownika. A tu klapa! I to na całego. Test sprawdzający wiedzę i umiejętności pokazał, że moi siódmoklasiści mają duży problem z imiesłowami. W tym roku trzeba będzie ponownie chwycić byka za rogi. Ale teraz mam na to inny sposób – garść żetonów, filmy i wiersz. 

Instrukcja:

Do wykonania jednego zestawu pomocy dydaktycznych potrzebujemy:

  1.  siedem nakrętek w trzech kolorach, z których wykonamy żetony:

1 żeton ze słowem „imiesłów”, 2 żetony – ze słowami „przymiotnikowy” oraz „przysłówkowy”, 4 żetony z opcją „czynny”, „bierny”, „współczesny”, „uprzedni”

  1. kartoniki zawierające zdania z imiesłowami

Zasady:

  1. Dzielę uczniów na grupy / pary i wręczam im zestawy żetonów (w zależności od tego, ile zestawów mamy do dyspozycji – jak dotąd przygotowałam 4). Uczniowie losują kartkę, na której zapisane jest zdanie. Zadanie polega na odnalezieniu w tym zdaniu imiesłowu (uczniowie zaznaczają go wyciętą z bloku technicznego strzałką), a następnie odpowiednim ułożeniu żetonów tak, aby powstała właściwa nazwa wyszukanego imiesłowu (np. imiesłów przymiotnikowy czynny).
  2. Do każdego przykładu z punktu pierwszego można wprowadzić dodatkowe zadanie, np. Podaj inny przykład takiego rodzaju imiesłowu / Zapisz w zeszycie zdanie z podanym przez Ciebie imiesłowem itp.
  3. W przypadku imiesłowów przysłówkowych, można poprosić, aby uczniowie w zapisanych przez siebie zdaniach podkreślili imiesłowowy równoważnik zdania .

Taka metoda na pewno pozwoli na oszczędność czasu (ułożenie odpowiedniej kombinacji żetonów trwa dosłownie chwilę), w efekcie czego w ciągu jednej lekcji będzie można omówić o wiele więcej przykładów.

4.  W tym roku poproszę uczniów, aby nauczyli się na pamięć napisanego przeze mnie wiersza (inspirowałam się wierszem autorstwa Pana Przecinka (Witolda Gawdzika) na temat rymowanych części mowy):

WIERSZ:

„Imiesłowy masz już z głowy”

Wbij na zawsze do swej głowy,

wyróżniamy imiesłowy:

pierwszy typ – przymiotnikowe,

a na koniec: przysłówkowe.

 

Dwa typy przymiotnikowych:

czynne – bierne imiesłowy.

 

CZYNNE: -ący, -ąca, -ące:

gotująca i biegnące.

 

BIERNE za to: -ny, -na, -ne

i końcówki: -ty, -ta, -te:

podziwiany i  rozbity,

zapisany i zakryty.

 

Z przysłówkowych – to nie brednie:

są współczesne i uprzednie.

 

WSPÓŁCZESNE – końcówka – ąc:

myjąc, lubiąc, idąc, śpiąc.

 

I UPRZEDNIE: -wszy i –łszy :

zjadłszy, wziąwszy, ubrawszy.

 

Tak poznane imiesłowy

już nie wyjdą z Twojej głowy.

                                      Monika Iwanowska

Czy rzeczywiście po takiej lekcji każdy z uczniów będzie mógł powiedzieć, że imiesłowy ma już z głowy? Nie wiem. Okaże się niebawem…

PS

Jeśli chodzi o imiesłowy, polecam również skorzystanie z projektu Przemyślawszy, mówiąc szczerze, w polskie imiesłowy wierzę,  realizowanego przez Stowarzyszenie Obywatele Obywatelom w ramach programu Narodowego Centrum Kultury Ojczysty – dodaj do ulubionych 2016, którego celem jest popularyzacja poprawnego użycia konstrukcji składniowych z imiesłowami oraz zachęcanie do poprawnego budowania i używania tych konstrukcji. Za zgodą autorów umieszczam link i filmy:

http://imieslowy.edu.pl/

PLIKI DO POBRANIA:

SZABLONY DO NAKRĘTEK

Imiesłowy zdania

 

About the author

Monika.Iwanowska

View all posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *