Czy można układać puzzle, nie widząc nawet fragmentu obrazka? Jasne, że tak.
O ile moi uczniowie raczej bez problemu opanowują przypadki, o tyle trudniej radzą sobie w sytuacji, gdy muszą określić przypadek konkretnego rzeczownika w zdaniu. W tym roku z pomocą przyjdą im niezwykłe puzzle, które dawno już znudziły się mojej córce.
Instrukcja wykonania:
Do ich wykonania potrzebowałam kompletu puzzli z dołączoną do nich specjalną matą. Na macie zapisałam zdania, w każdym podkreśliłam odpowiedni rzeczownik. Z kolei na puzzlach umieściłam informacje o przypadku i liczbie, w jakiej wystąpił dany rzeczownik.
Zasady gry:
Dzielimy uczniów na 2 grupy (akurat tyle zestawów przygotowałam). Każda grupa rozkłada puzzle na blacie obrazkiem do dołu. Następnie uczniowie układają puzzle na macie, dopasowując odpowiedni przypadek do podkreślonego w zdaniu rzeczownika. Uprzedźmy uczniów, ze nie mogą odwracać puzzli i próbować dopasowywać ilustracji (grozi to dyskwalifikacją z gry).
Wygrywa drużyna, która najszybciej ułoży obrazek.
Oczywiście nie musi oznaczać to końca gry. Możemy na przykład:
- Polecić uczniom, by na podstawie powstałej ilustracji zapisali w zeszycie 5 zdań, podkreślili rzeczowniki i określili ich przypadek oraz liczbę.
- Poprosić, by każda z grup opisała powstałą ilustrację.
- Wydać polecenie, aby uczniowie na podstawie obrazka wypisali przykłady części mowy (czasowniki, rzeczowniki, przymiotniki itd.)
Zabawa bez końca!