PUZZLE NA OPAK – OKREŚLAMY PRZYPADEK RZECZOWNIKA W ZDANIU

Czy można układać puzzle, nie widząc nawet fragmentu obrazka? Jasne, że tak.

O ile moi uczniowie raczej bez problemu opanowują przypadki, o tyle trudniej radzą sobie w sytuacji, gdy muszą określić przypadek konkretnego rzeczownika w zdaniu. W tym roku z pomocą przyjdą im niezwykłe puzzle, które dawno już znudziły się mojej córce.

Instrukcja wykonania:

Do ich wykonania potrzebowałam kompletu puzzli z dołączoną do nich specjalną matą. Na macie zapisałam zdania, w każdym podkreśliłam odpowiedni rzeczownik. Z kolei na puzzlach umieściłam informacje o przypadku i liczbie, w jakiej wystąpił dany rzeczownik.

Zasady gry:

Dzielimy uczniów na 2 grupy (akurat tyle zestawów przygotowałam). Każda grupa rozkłada puzzle na blacie obrazkiem do dołu. Następnie uczniowie układają puzzle na macie, dopasowując odpowiedni przypadek do podkreślonego w zdaniu rzeczownika. Uprzedźmy uczniów, ze nie mogą odwracać puzzli i próbować dopasowywać ilustracji (grozi to dyskwalifikacją z gry).

Wygrywa drużyna, która najszybciej ułoży obrazek.

Oczywiście nie musi oznaczać to końca gry. Możemy na przykład:

  1. Polecić uczniom, by na podstawie powstałej ilustracji zapisali w zeszycie 5 zdań, podkreślili rzeczowniki i określili ich przypadek oraz liczbę.
  2. Poprosić, by każda z grup opisała powstałą ilustrację.
  3. Wydać polecenie, aby uczniowie na podstawie obrazka wypisali przykłady części mowy (czasowniki, rzeczowniki, przymiotniki itd.)

Zabawa bez końca!

About the author

Monika.Iwanowska

View all posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *