SZKOLNE PRZETWORY I MARYNATY – CZĘŚCI MOWY W SŁOIKACH

  Potrzebujemy:

  1. dziesięć słoiczków – każdy oznacza inną część mowy,
  2. kolorowe kartoniki z naklejonymi wyrazami.
  3. przygotowane wcześniej karty pracy „Jak dobrze mnie znasz?”

Zasady:

ETAP 1.

Należy wrzucić kartonik z wyrazem do właściwego słoiczka.

DSC_0633

DSC_0635

ETAP 2.

Do każdej części mowy opracowałam również kartę pracy pt. „Jak dobrze mnie znasz”. Można podzielić uczniów na grupy, każda może pracować nad inną częścią mowy. Na koniec odczytujemy informacje na forum. Będzie to dobry sposób na utrwalenie wiedzy teoretycznej.

DSC_0637

ETAP 3.

Podobnie jak w przypadku pociągu, o którym pisałam TU:

BO W PODRÓŻY CZĘŚCI MOWY SAME WJADĄ DO TWEJ GŁOWY!

– szereg poleceń kierowanych do uczniów. Przykłady:

  1. Odkładamy wszystkie słoiczki z  nieodmiennymi częściami mowy .
  2. Ze słoika z czasownikami wyjmujemy kartoniki z nieosobowymi formami czasownika. Proszę spośród wysiadających wskazać bezokoliczniki.
  3. Proszę określić formę czasowników, które pozostały w słoiku.
  4.  Wyjmujemy ze słoika z rzeczownikami  rzeczowniki własne / pospolite / w rodzaju męskim / żeńskim / nijakim.
  5. Proszę odmienić przez przypadki jeden z rzeczowników, które pozostały.
  6. Wyjmujemy przymiotniki, które stopniują się w sposób prosty regularny / prosty nieregularny / opisowy / nie ulegają stopniowaniu Za każdym razem można poprosić o podanie stopnia wyższego i najwyższego wskazanego przymiotnika.
  7. Wyjmujemy liczebniki główne / porządkowe / zbiorowe, ułamkowe

Zupełnie niespodziewanie zrodził się nowy pomysł. Muszę częściej zapraszać do siebie koleżankę. Zdecydowanie.

SZABLONY DO POBRANIA: CZĘŚCI MOWY W SŁOIKACH

 

About the author

Monika.Iwanowska

View all posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *