Potrzebujemy:
- dziesięć słoiczków – każdy oznacza inną część mowy,
- kolorowe kartoniki z naklejonymi wyrazami.
- przygotowane wcześniej karty pracy „Jak dobrze mnie znasz?”
Zasady:
ETAP 1.
Należy wrzucić kartonik z wyrazem do właściwego słoiczka.
ETAP 2.
Do każdej części mowy opracowałam również kartę pracy pt. „Jak dobrze mnie znasz”. Można podzielić uczniów na grupy, każda może pracować nad inną częścią mowy. Na koniec odczytujemy informacje na forum. Będzie to dobry sposób na utrwalenie wiedzy teoretycznej.
ETAP 3.
Podobnie jak w przypadku pociągu, o którym pisałam TU:
– szereg poleceń kierowanych do uczniów. Przykłady:
- Odkładamy wszystkie słoiczki z nieodmiennymi częściami mowy .
- Ze słoika z czasownikami wyjmujemy kartoniki z nieosobowymi formami czasownika. Proszę spośród wysiadających wskazać bezokoliczniki.
- Proszę określić formę czasowników, które pozostały w słoiku.
- Wyjmujemy ze słoika z rzeczownikami rzeczowniki własne / pospolite / w rodzaju męskim / żeńskim / nijakim.
- Proszę odmienić przez przypadki jeden z rzeczowników, które pozostały.
- Wyjmujemy przymiotniki, które stopniują się w sposób prosty regularny / prosty nieregularny / opisowy / nie ulegają stopniowaniu Za każdym razem można poprosić o podanie stopnia wyższego i najwyższego wskazanego przymiotnika.
- Wyjmujemy liczebniki główne / porządkowe / zbiorowe, ułamkowe
Zupełnie niespodziewanie zrodził się nowy pomysł. Muszę częściej zapraszać do siebie koleżankę. Zdecydowanie.
SZABLONY DO POBRANIA: CZĘŚCI MOWY W SŁOIKACH