W GĄSZCZU POWTÓREK

                                                                                                                                              https://pl.pinterest.com/pin/565061084477327101/

Gry, zajęcia pozalekcyjne, wieczorki filmowe, kontakt za pośrednictwem bloga,  Messengera, indywidualne konsultacje – w tym roku starałam się wykorzystać wszystkie możliwe formy, aby jak najlepiej przygotować uczniów do egzaminu ósmoklasisty.

Powtórki rozpoczęliśmy od stycznia. Co i jak powtarzaliśmy?

1.PROJEKT „LEKTURA NA DZIŚ” i stworzenie grupy „EGZAMIN”

Na blogu stworzyłam specjalną zakładkę „STREFA UCZNIA”. Codziennie publikowałam materiały dotyczące jednaj lektury obowiązkowej. Były to audiobooki, fragmenty utworów, opracowania, filmy (https://patronite.pl/lekturek). Do materiałów dołączałam zagadnienia w postaci pytań, na które należy zwrócić uwagę. Następnego dnia rozpoczynaliśmy lekcję od dziesięciominutowej kartkówki. W trzy tygodnie udało nam się w ten sposób utrwalić lektury obowiązkowe.

Link do zakładki znajduje się tu:

Strefa ucznia

Dodatkowo stworzyliśmy grupę „Egzamin”, kontaktując się przez Messenger. Regularnie, o jednej porze, rozpoczynaliśmy piętnastominutową rozmowę na temat danej lektury. Najpierw wrzucałam ilustrację w formie zagadki, na podstawie której należało rozpoznać tytuł lektury, o której będziemy rozmawiać, np.:

 

Uczeń, który jako pierwszy podał tytuł, autora i wyjaśnił związek wszystkich elementów na ilustracji z utworem, otrzymywał największą liczbę punktów. Następnie uczniowie zadawali pytania, odpowiadali na pytania, a w ramach podsumowania przesyłałam krótkie, ale najważniejsze informacje do przyswojenia w formie rysnotek, notatek w tabeli itp.

2.UTRWALENIE WIADOMOŚCI NA TEMAT MOTYWÓW LITERACKICH ORAZ BOHATERÓW

Stworzyłam grę „Lekturowe potyczki”, o której więcej można znaleźć tu:

LEKTUROWE POTYCZKI – GRA PLANSZOWA

Poszczególne elementy gry wykorzystywałam jednak na lekcjach:

LEKTUROWE TABU

Każdy uczeń  losuje kartę. Odczytuje 3 słowa – klucze. Zadaniem pozostałych  jest odgadnąć tytuł lektury oraz autora.

 

 

Wybrany uczeń losuje kartę, na której wytłuszczonym drukiem zapisane jest imię, pseudonim bądź imię i nazwisko jednego z bohaterów lektury. Następnie osoba ta opowiada o postaci zapisanej na karcie w taki sposób,  aby pozostali  odgadli hasło.

ROZPOZNAJ MOTYW/ SYMBOL

ROZPOZNAJ CYTAT

Każdy uczeń losuje jedną karteczkę z cytatem, następnie wykonuje 3 polecenia zapisane pod przytoczonym fragmentem. Każdy następnie odczytywał wylosowany fragment, udzielał odpowiedzi na pytania zawarte na wylosowanej kartce. Następnie uczniowie losowali kolejne kartki itd.

 

BOHATER, KTÓRY…

Uczniowie losowali cechy, a następnie podawali bohatera lektury obowiązkowej, który wykazał się daną cechą. Należało zapisać również tytuł utworu, autora i krótkie objaśnienie. Następnie każdy wypowiadał się na forum, a zadaniem pozostałych było dobranie do podanej cechy jeszcze jednej postaci (tu można było skorzystać z lektury uzupełniającej). Siedzieliśmy „w kółeczku” przez dwie lekcje, ale wszystkich bohaterów powtórzyliśmy.

USPRAWNIANIE UMIEJĘTNOŚCI REDAGOWANIA OPOWIADANIA:

Uczniowie na karteczkach samoprzylepnych wypisywali kryteria i do każdego tworzyli zdanie, które będzie spełnieniem tego kryterium.

SZUKAMY ARGUMENTÓW DO ROZPRAWKI:

Uczniowie losowali tematy rozprawek, następnie do wylosowanego tematu dopisywali tezę, 2 argumenty oraz podawali 2 lektury, które będą stanowiły przykład do argumentów.

RODZAJE I GATUNKI LITERACKIE powtarzaliśmy tak:

Efekt będzie widoczny dopiero w czerwcu, gdy przyjdą wyniki, ale z czystym sercem mogę sama przed sobą przyznać, że starałam się przygotować moich uczniów najlepiej, jak umiałam.

About the author

Monika.Iwanowska

View all posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *