W GĄSZCZU POWTÓREK

                                                                                                                                              https://pl.pinterest.com/pin/565061084477327101/

Gry, zajęcia pozalekcyjne, wieczorki filmowe, kontakt za pośrednictwem bloga,  Messengera, indywidualne konsultacje – w tym roku starałam się wykorzystać wszystkie możliwe formy, aby jak najlepiej przygotować uczniów do egzaminu ósmoklasisty.

Powtórki rozpoczęliśmy od stycznia. Co i jak powtarzaliśmy?

1.PROJEKT „LEKTURA NA DZIŚ” i stworzenie grupy „EGZAMIN”

Na blogu stworzyłam specjalną zakładkę „STREFA UCZNIA”. Codziennie publikowałam materiały dotyczące jednaj lektury obowiązkowej. Były to audiobooki, fragmenty utworów, opracowania, filmy (https://patronite.pl/lekturek). Do materiałów dołączałam zagadnienia w postaci pytań, na które należy zwrócić uwagę. Następnego dnia rozpoczynaliśmy lekcję od dziesięciominutowej kartkówki. W trzy tygodnie udało nam się w ten sposób utrwalić lektury obowiązkowe.

Link do zakładki znajduje się tu:

Strefa ucznia

Dodatkowo stworzyliśmy grupę „Egzamin”, kontaktując się przez Messenger. Regularnie, o jednej porze, rozpoczynaliśmy piętnastominutową rozmowę na temat danej lektury. Najpierw wrzucałam ilustrację w formie zagadki, na podstawie której należało rozpoznać tytuł lektury, o której będziemy rozmawiać, np.:

 

Uczeń, który jako pierwszy podał tytuł, autora i wyjaśnił związek wszystkich elementów na ilustracji z utworem, otrzymywał największą liczbę punktów. Następnie uczniowie zadawali pytania, odpowiadali na pytania, a w ramach podsumowania przesyłałam krótkie, ale najważniejsze informacje do przyswojenia w formie rysnotek, notatek w tabeli itp.

2.UTRWALENIE WIADOMOŚCI NA TEMAT MOTYWÓW LITERACKICH ORAZ BOHATERÓW

Stworzyłam grę „Lekturowe potyczki”, o której więcej można znaleźć tu:

LEKTUROWE POTYCZKI – GRA PLANSZOWA

Poszczególne elementy gry wykorzystywałam jednak na lekcjach:

LEKTUROWE TABU

Każdy uczeń  losuje kartę. Odczytuje 3 słowa – klucze. Zadaniem pozostałych  jest odgadnąć tytuł lektury oraz autora.

 

 

Wybrany uczeń losuje kartę, na której wytłuszczonym drukiem zapisane jest imię, pseudonim bądź imię i nazwisko jednego z bohaterów lektury. Następnie osoba ta opowiada o postaci zapisanej na karcie w taki sposób,  aby pozostali  odgadli hasło.

ROZPOZNAJ MOTYW/ SYMBOL

ROZPOZNAJ CYTAT

Każdy uczeń losuje jedną karteczkę z cytatem, następnie wykonuje 3 polecenia zapisane pod przytoczonym fragmentem. Każdy następnie odczytywał wylosowany fragment, udzielał odpowiedzi na pytania zawarte na wylosowanej kartce. Następnie uczniowie losowali kolejne kartki itd.

 

BOHATER, KTÓRY…

Uczniowie losowali cechy, a następnie podawali bohatera lektury obowiązkowej, który wykazał się daną cechą. Należało zapisać również tytuł utworu, autora i krótkie objaśnienie. Następnie każdy wypowiadał się na forum, a zadaniem pozostałych było dobranie do podanej cechy jeszcze jednej postaci (tu można było skorzystać z lektury uzupełniającej). Siedzieliśmy „w kółeczku” przez dwie lekcje, ale wszystkich bohaterów powtórzyliśmy.

USPRAWNIANIE UMIEJĘTNOŚCI REDAGOWANIA OPOWIADANIA:

Uczniowie na karteczkach samoprzylepnych wypisywali kryteria i do każdego tworzyli zdanie, które będzie spełnieniem tego kryterium.

SZUKAMY ARGUMENTÓW DO ROZPRAWKI:

Uczniowie losowali tematy rozprawek, następnie do wylosowanego tematu dopisywali tezę, 2 argumenty oraz podawali 2 lektury, które będą stanowiły przykład do argumentów.

RODZAJE I GATUNKI LITERACKIE powtarzaliśmy tak:

Efekt będzie widoczny dopiero w czerwcu, gdy przyjdą wyniki, ale z czystym sercem mogę sama przed sobą przyznać, że starałam się przygotować moich uczniów najlepiej, jak umiałam.

About the author

Monika.Iwanowska

View all posts

3 komentarze

Skomentuj MR Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *