GRZYBOBRANIE, czyli „Pan Tadeusz” w klasie piątej

Lubię prowadzić zajęcia w klasach  równoległych. I nie chodzi jedynie o oszczędność czasu (wszak każdą lekcję prowadzę przecież podwójnie, a przygotowuję się tylko raz!), ale też o to, że wnioski, jakie wynoszę z pierwszej lekcji pozwalają mi wprowadzać liczne poprawki w ramach przygotowania tej samej lekcji w innej klasie.

Taka sytuacja miała miejsce w zeszłym tygodniu w V a.

Omawiamy fragment „Pana Tadeusza” – GRZYBOBRANIE. Standardowo analizujemy język – szukamy epitetów i objaśniamy porównania. Jeden z uczniów siedzi wyraźnie niezadowolony. Widzę jego minę, podchodzę, pytam, co jest nie tak.

– Jak mam wyjaśniać porównania, skoro ja nie wiem, jak wygląda surojadka albo lejek? A purchawki też nie widziałem  – o co chodzi z tą pieprzniczką?

No tak, o tym nie pomyślałam…

Na zajęcia w klasie V b przychodzę już lepiej przygotowana. Jak wyglądała lekcja?

  1. Zaczęliśmy od luźnej rozmowy na temat grzybobrania: jaką porą roku zbieramy grzyby, w jakich miesiącach, jak przygotowują się do grzybobrania, które grzyby lubią zbierać najbardziej i jakie potrawy można z nich przyrządzić?
  2. Przypominamy zdobyte w klasie IV wiadomości na temat „Pana Tadeusza” (pokazuję dzieciom, jak wygląda epopeja w całości, krótko omawiam okoliczności powstania oraz tematykę tego utworu, nadmieniając, że w tym utworze można znaleźć mnóstwo opisów polskiej przyrody)
  3. Przechodzimy do lektury fragmentu epopei Mickiewicza, objaśniając niezrozumiałe fragmenty (w klasie V wprowadzam już pojęcie archaizm, dzieci próbują konkretne wersy parafrazować na język współczesny)
  4. Zadaję pytania:

W jaki sposób goście przygotowywali się do grzybobrania? Wskaż właściwe fragmenty i objaśnij.

Wymień gatunki grzybów opisane w utworze. Dlaczego wymieniono ich aż tyle? Co chciał podkreślić autor?

  1. Teraz przechodzimy do analizy środków poetyckich:

Szukamy epitetów i porównań. Przygotowałam dla uczniów kartę pracy, która pomoże zwizualizować porównania, jakie pojawiają się we fragmencie.

 

Oprócz tego w trakcie omawiania środków poetyckich wyświetlam na rzutniku zdjęcie grzyba, którego w danym momencie omawiamy, tak, aby dzieci lepiej mogły zrozumieć zasadność użycia epitetów i porównań:

źródło: www.odzywianie.info.pl

źródło: http://www.garnek.pl

źródło: https://brainly.pl/

źródło: www.ekologia.pl

Galerię wszystkich zdjęć wraz ze źródłami można pobrać tu:

Pan Tadeusz

Wskazujemy funkcję użytych w tekście środków poetyckich.

  1. Proszę o to, by uczniowie wskazali w tekście fragment wskazujący zalety grzybów niejadalnych. Proszę, aby własnymi słowami określili korzyści, jakie niosą dla lasu i jego mieszkańców te gatunki. Zastanawiamy się również nad przesłaniem płynącym z ostatnich wersów. Pytam, jakie nastawienie do przyrody wyłania się z tego fragmentu.
  2. Na koniec uczniowie redagują na podstawie poznanego tekstu oraz własnego doświadczenia zasady zachowania, jakich należy przestrzegać podczas grzybobrania.

Zad. dom

Dla chętnych – w dostępnych źródłach odszukać związki frazeologiczne z wyrazem „grzyb”, zapisać je w zeszycie oraz objaśnić ich znaczenie.

PS Oczywiście lekcję w V a powtórzyłam, żeby nie było… 😉

 

About the author

Monika.Iwanowska

View all posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *