Niepotrzebne, piankowe puzzle… Sprzedać? Oddać?
Wykorzystać!
Instrukcja:
Na pomarańczowym tle wyróżniłam części zdania. Z kolei na białym tle umieściłam wyrazy, które połączone w odpowiednim porządku utworzą zdanie.
Zasady:
- Zabawę możemy zacząć od uporządkowania wyrazów w zdania. Następnie zadaniem uczniów jest nazwać każdą część zdania, dokładając odpowiednie puzzle.
- Uczniowie zapisują zdania w zeszycie / na tablicy, dokonując rozbioru logicznego. (zwracamy uwagę na zapis wielka literą i zakończenie znakiem interpunkcyjnym – na puzzlach dla utrudnienia tego nie ma)
- Teraz możemy zacząć od końca – ułożyć puzzle nazywające części zdania i poprosić o ułożenie zdania, którego części wystąpią właśnie w takim porządku:
PRZYDAWKA – PODMIOT – ORZECZENIE – OKOLICZNIK – DOPEŁNIENIE
np. Mój brat usmażył dzisiaj naleśniki.
- Zdania do ułożenia, które wybrałam, zawierają różne rodzaje podmiotu i orzeczenia. Możemy poprosić uczniów, aby np. wskazali zdanie z podmiotem szeregowym / domyślnym / gramatycznym itd.
Mam nadzieję, ze taka wersja przyswajania części zdania przypadnie moim uczniom do gustu.
PLIKI DO POBRANIA:Części zdania