LEKTURY W TELEGRAFICZNYM SKRÓCIE 7-8

Pod koniec sierpnia ukazała się druga część publikacji „Lektury w teleGRAFICZNYM skrócie”. Teczka zawiera materiały, które z powodzeniem można wykorzystać podczas bieżącej pracy na lekcjach języka polskiego w klasach 7-8. Zawarłam tutaj również pomoce przydatne przy powtórkach do egzaminu z języka polskiego. Omówię teraz pokrótce poszczególne rozdziały, tak, aby byli Państwo zorientowani, co można tutaj znaleźć.

ŹRÓDŁO GRAFIKI: https://www.facebook.com/WydawnictwoHarmonia

ZESTAW 1. GRAFICZNE KARTY PODSUMOWUJĄCE

Arkusze z zestawu pierwszego stworzyłam dwa lata temu dla jednego z moich uczniów, który stwierdził, że dobrą powtórką do egzaminu byłaby dla niego możliwość uzupełniania najważniejszych informacji na temat każdej lektury obowiązkowej. Miał konkretną wizję: jedna lektura na jednym arkuszu. Tak powstał zestaw liczący 20 kart. W każdej znajdują  najważniejsze zagadnienia związane z utworem, którego dotyczy. Dla uporządkowania treści większość kart zawiera stałe elementy, które zwracają uwagę na takie aspekty utworu jak czas i miejsce akcji, charakterystyka bohaterów, najważniejsze wydarzenia, wątki, etapy w życiu bohaterów, motywy obecne w utworze, cechy gatunkowe, miejsce na osobiste refleksje ucznia (ramki z nagłówkiem „MOJE REFLEKSJE”, w których uczeń umieszcza luźne przemyślenia związane z utworem, puentę płynącą z utworu itp.)

Uczeń uzupełniał materiał na bieżąco, dzięki czemu po kilku tygodniach zgromadził komplet notatek.

ZESTAW 2. UWAŻNOTKI

(grafiki wspomagające proces uważnego czytania)

Są to zestawy miniaturowych grafik do lektur obowiązkowych, których głównym celem jest wspomaganie procesu uważnego czytania.

Komplet składa się z 10 arkuszy zawierających elementy graficzne do lektur obowiązkowych dla klas VII – VIII. Ikonki pozwalają na wiele możliwości pracy. Przykłady zastosowania znajdą Państwo w instrukcji dołączonej do zestawu.

ZESTAW 3. BOHATER LITERACKI BEZ TAJEMNIC

Zestaw powstał z myślą o utrwaleniu wiadomości na temat bohaterów lektur obowiązkowych. Składa się z dwóch części:

CZĘŚĆ 1. KOGO WIDZISZ?

Jest to komplet 3 arkuszy zawierających graficzne wizerunki 45 bohaterów literackich poznanych w klasach 7-8, wraz z cytatami, słowami kluczowymi oraz ikonami związanymi bezpośrednio z daną postacią. Propozycje pracy z wykorzystaniem kart znajdą Państwo w instrukcji dołączonej do zestawu.

CZĘŚĆ 2. KTO O KIM?

Karty „Kto o kim” to 5 arkuszy z dymkami to redagowania w imieniu wskazanych postaci literackich wypowiedzi na temat innych bohaterów. Każdy arkusz zawiera 6 dymków. Karty mają na celu wskazanie relacji między bohaterami, odtworzenia opinii jednej postaci o innej. Propozycje pracy z wykorzystaniem kart znajdą Państwo w instrukcji dołączonej do zestawu.

ZESTAW 4. NAWET NIE CZUJĘ, ŻE REDAGUJĘ.

Kolejny komplet zawiera 15 kart usprawniających umiejętność redagowania dłuższej i krótszej wypowiedzi pisemnej oraz argumentowania. Opracowane zadania skutecznie przygotowują do tworzenia trudnych wypowiedzi pisemnych i rozwiązywania zadań otwartych opartych na znajomości treści lektur obowiązkowych. Z powodzeniem mogą być wykorzystane w ramach podsumowania pracy z lekturą,  jako sprawdzian wiedzy i umiejętności.

ZESTAW 5. SCENKI SYTUACYJNE

Ostatni zestaw zawiera 11 arkuszy z grafikami przedstawiającymi najważniejsze sceny z wybranych lektur obowiązkowych. Docelowo ilustracje mają zachęcić do  budowania wypowiedzi ustnych i pisemnych na temat wydarzeń przedstawionych w tekście. Karty mogą być wykorzystane w różnorodny sposób – przykłady zastosowania opisano w instrukcji dołączonej do zestawu.

Mam nadzieję, że karty okażą się pomocne 🙂

 

About the author

Monika.Iwanowska

View all posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *