Staram się, aby każdy uczeń, przystępując do redagowania opowiadania egzaminacyjnego, świadomie spełniał wszystkie kryteria. Oto kilka prostych sposobów na pierwsze zmagania z tą formą wypowiedzi pisemnej:
KROK 1.: KARTA PROJEKTOWA
Uczniowie, zanim przystąpią do pisania, projektują swoje opowiadanie, uzupełniając kartę, w której notują najważniejsze elementy. Prawidłowo uzupełniona notatka powinna zawierać informacje o czasie i miejscu akcji, bohaterach, narracji, zarysie fabuły i puencie.
Warto w tym miejscu zwrócić uwagę uczniów, że dobre opowiadanie powinno zawierać 3 ważne punkty:
-zawiązanie akcji
-punkt kulminacyjny
-rozwiązanie akcji
Dzieci mogą już na tym etapie zaplanować w karcie wydarzenia, które będą stanowiły te 3 ważne etapy ich wypracowania.
KROK 2.: ĆWICZENIA.
W opowiadaniu egzaminacyjnym uczeń musi wykorzystać co najmniej 6 spośród 10 elementów twórczych: czas wydarzeń, miejsce, elementy opisu, elementy charakterystyki postaci, zwroty akcji, punkt kulminacyjny, puenta, monolog, dialog, retrospekcja. Z gotowym zarysem opowiadania możemy przystąpić do ćwiczeń usprawniających umiejętność wprowadzenia tych elementów do wypracowania. W jaki sposób?
Na kartkach samoprzylepnych uczniowie wypisują każdy element, a następnie zapisują przykłady zdań, które będą jego realizacją. Wymyślone przykłady powinny być związane z zaprojektowanym wcześniej opowiadaniem, żeby uczeń mógł później użyć ich w wypracowaniu.
KROK 3.: REDAGOWANIE KROK PO KROKU.
Ostatni punkt to redagowanie opowiadania – można się wspomóc wklejkami.
KROK 4. – PROJEKTOWANIE LOSÓW WYBRANEGO BOHATERA LEKTURY OBOWIĄZKOWEJ.
Ważne jest też to, aby uczniowie dobrze zrozumieli temat. Polecenie „dopisz dalsze losy” to nie to samo co „zmień zakończenie utworu” – warto uczulić na to uczniów. W zeszłym roku w z klasą ósmą projektowaliśmy losy bohaterów według różnych poleceń zwiazanych z redagowaniem opowiadania. Każdy losował jedną postać i uzupełniał poniższą kartę:
Załączam plik z omówionym materiałem:
Wspaniała inspiracja!
Super fajnie zrealizowany materiał pozdrawiam mamę 🙂
sztosik
Super. Może więcej takich przykładów z zeszytów uczniowskich?