Wątek miłosny w „QUO VADIS” – jak sprawić, by słabszy uczeń samodzielnie ułożył plan wydarzeń

W klasie ósmej omawiamy właśnie „Quo vadis”. Dwie lekcje poświęciliśmy na analizę wątku Ligii i Marka Winicjusza. Wspólnie przypomnieliśmy najważniejsze wydarzenia składające się na historię miłości tych dwojga.

Nie lubię podawać gotowego planu wydarzeń do uporządkowania. Wolę, aby moi uczniowie samodzielnie tworzyli poszczególne punkty. Problemem dla nich jest utwór wielowątkowy, tak jak „Quo vadis”, ponieważ trudno im wyselekcjonować wydarzenia skupione wokół konkretnego wątku. W takich sytuacjach, głównie z myślą o słabszych uczniach, przygotowuję pakiet pytań. Staram się je układać w taki sposób, aby na podstawie odpowiedzi w łatwy sposób można było ułożyć punkty planu wydarzeń. Najpierw uczniowie odpowiadają na pytania na forum (staram się, aby każdy co najmniej raz zabrał głos). W przypadku wątku Ligii i Marka zmierzyliśmy się z następującymi pytaniami:

W jaki sposób Ligia trafia do Rzymu?

U kogo zamieszkała dziewczyna po przybyciu do Rzymu?

Kiedy Ligia i Marek Winicjusz spotkali się po raz pierwszy? Opowiedz o okolicznościach tego spotkania.

Jakie wrażenie dziewczyna wywarła  na młodzieńcu?

Po co Marek Winicjusz i Petroniusz udają się do domu Aulusa Plaucjusza i Pomponii Grecyny?

Dokąd trafia potem Ligia? Kto do tego doprowadził i po co?

Jak Marek Winicjusz zachowuje się w stosunku do niej w czasie uczty w pałacu Nerona? Jak myślisz, dlaczego?

Dokąd z rozkazu Nerona ma się udać Ligia?

Czy ostatecznie dziewczyna trafiła do domu Marka Winicjusza? Co się wydarzyło?

Jak Marek reaguje na wieść o ucieczce Ligii? Co czuje?

Komu bohater zleca odszukanie uciekinierki?

Po co Winicjusz, Chilon i gladiator Kroton idą do Ostrianum? Jaki plan ma Chilon Chilonides?

Czy plan bohaterów się powiódł? Co zrobił Marek Winicjusz?

Co się stało z Winicjuszem? Dlaczego jest to jeden z momentów przełomowych w jego życiu? 

Jakie cechy chrześcijan dostrzega bohater, gdy u nich przebywa? Co zrozumiał, podczas pobytu u nich? 

Dlaczego Ligia opuściła dom, w którym przebywał Winicjusz? Jakie rozterki targały dziewczyną?

Jaki pomysł na odnalezienie Ligii ma Chilon? Jak na tę propozycję reaguje Marek Winicjusz? Jak myślisz, dlaczego?

Po co Marek Winicjusz zjawia się ponownie u chrześcijan? O co poprosił św. Piotra? Jak zareagowała Ligia?

Dlaczego narzeczeni muszą się na pewien czas rozstać? Dokąd wyjeżdża Winicjusz?

Co się wydarzyło w Rzymie, gdy Neron i jego dworzanie przebywają w Ancjum?

Co robi bohater, gdy dowiaduje się o pożarze?

Jaką decyzję związaną ze zmianą swojej wiary podejmuje Marek Winicjusz?

Dlaczego Ligia wraz z innymi chrześcijanami zostaje aresztowana? Kto i dlaczego podjął taką decyzję?

W jaki sposób Marek Winicjusz próbuje ratować Ligię?

Opowiedz o roli Ligii i Ursusa podczas igrzysk zorganizowanych przez Nerona. Jak kończy się walka Ursusa z turem?

Jak kończy się historia Marka Winicjusza i Ligii? Dokąd wyjeżdżają bohaterowie?

Następnie, korzystając z powyższych pytań i udzielanych wcześniej na forum odpowiedzi, uczniowie redagowali plan wydarzeń do wątku głównego.

Pomocą w omówieniu wątku głównego okazała się również opracowana przeze mnie karta pracy:

Nowy Dokument 2019-09-26 15.55.02_3

Na koniec przyszedł czas na wnioski. Uczniowie, pracując w grupach, odpowiadali na pytania:

Jak zmieniało się uczucie Winicjusza do Ligii?

Na czym polegała przemiana Marka Winicjusza i co było przyczyną tej przemiany?

Co zyskał bohater dzięki przemianie?

Przeanalizowaliśmy też inne wątki miłosne w powieści: Eunice-Petroniusz, Aulus Plaucjusz – Pomponia Grecyna, Neron – Poppea Sabina.

Można też poprosić uczniów o napisanie listu (chłopcy – w imieniu Marka Winicjusza do uwięzionej wraz z innymi chrześcijanami Ligii, dziewczynki – w imieniu uwięzionej Ligii przekonanej o swej niechybnej śmierci). Na jednej z grup widziałam rewelacyjny pomysł na prowadzenie pamiętnika Ligii lub Marka. W następnym roku na pewno skorzystam z tego pomysłu 🙂

About the author

Monika.Iwanowska

View all posts

3 komentarze

  • Jestem tegoroczną ósmoklasistką i przyznam, że kiedy poznałam Pani bloga od razu się zakochałam <3 !!!!
    Uwielbiam Pani posty dotyczące lektur i czekam z niecierpliwością na kolejne karty pracy!

  • Pani Moniko Bardzo podoba mi się podejście do powtórki lektury czy jest możliwość zakupu takich kart graficznych. Mam ucznia w 8 klasie i chcę troszkę mu pomóc szczególnie że z polskiego kuleje . Jest dysgrafem i dyslektą. Rozprawka to wielki problem a na egzaminach jest stosunkowo często. On pisał by tylko opowiadania . Charakterystyka też problem.
    Bardzo proszę o odpowiedź.

Skomentuj Wiktoria k Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *