Krótko i zwięźle o naszych lekcjach z „Hobbitem”

W klasach szóstych omawiamy obecnie „Hobbita”. Jeszcze nie dobrnęliśmy do końca, mimo wszystko przedstawiam kilka propozycji na lekcje z powieścią. U mnie się sprawdziły:

  1. Redagowanie notatki na temat autora .

Dzieci przepisują tekst  do zeszytu, dzieląc go na zdania, pamiętając o wielkiej literze i znakach interpunkcyjnych:

JOHN RONALD REUEL TOLKIEN URODZIŁ SIĘ W 1892 ROKU A ZMARŁ W 1973 BYŁ ANGIELSKIM PISARZEM POETĄ PROFESOREM PRACOWAŁ NA UNIWERSYTECIE STWORZYŁ W SWOICH KSIĄŻKACH NIEZWYKŁY ŚWIAT ŚRÓDZIEMIA, ZAMIESZKIWANY PRZEZ HOBBITÓW, ELFÓW, KRASNOLUDY I INNE FANTASTYCZNE ISTOTY JEGO NAJWAŻNIEJSZE POWIEŚCI TO  WŁADCA PIERŚCIENI ORAZ HOBBIT, CZYLI TAM I Z POWROTEM OD WCZESNEJ MŁODOŚCI FASCYNOWAŁY GO NAJSTARSZE ZABYTKI JĘZYKA ANGIELSKIEGO HISTORIE MITOLOGICZNE I LEGENDY ONE STAŁY SIĘ PODSTAWĄ DO NAPISANIA POWIEŚCI TOLKIEN ZMARŁ W WIEKU 81 LAT

2. Praca z materiałem ikonicznym.

Uczniowie wklejają ikony do zeszytu, obok każdej zapisują zdania wyjaśniające jej związek z treścią utworu.

 

ikony

Uczniowie tworzyli również własne ikony związane z treścią lektury:

3. Omówienie elementów świata przedstawionego – bohaterowie

a. W jednej z klas zastosowałam odwróconą kartkówkę:

Ułóż pytania dotyczące bohaterów powieści w ten sposób, aby były zgodne z poniższymi odpowiedziami:

  1. Był to Bilbo Baggins.
  2. Był to Gandalf.
  3. Były to Krasnoludy.
  4. Chodzi o Thorina Dębową Tarczę.
  5. Miał na imię Elrond.
  6. Był to Smaug.
  7. Spotkana istota to Gollum.
  8. Dokonał tego Bard.
  9. Był to Beorn.

b. Można również zaproponować krzyżówkę:

krzyzówka

4. Trasa wędrówki bohaterów:

W jednej z klas uczniowie tworzyli graficzną trasę podróży:

 

 

Dla drugiej klasy przygotowałam ilustracje. Zadanie polegało na wycięciu obrazków, rozpoznaniu miejsc, które przedstawiają, a następnie uporządkowaniu ich w kolejności chronologicznej.

Posiłkując się ilustracjami, uczniowie omawiali metodą śnieżnej kuli najważniejsze  wydarzenia, jakie miały miejsce w czasie wyprawy po skarb.

5. Kartka z dziennika Bilba.

 

Uczniowie wybierali jedną przygodę i tworzyli kartkę z dziennika hobbita. Pomagały im w tym kryteria sukcesu:

 

Na tym stanęliśmy. W przyszłym tygodniu czekają nas jeszcze dwa zagadnienia:

6. Charakterystyka Bilba Bagginsa :

Tu z pomocą przyjdzie karta pracy:

7. „Hobbit” jako przykład powieści fantasy.

About the author

Monika.Iwanowska

View all posts

8 komentarzy

Skomentuj Sylwia Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *