Wiecie, za co najbardziej lubię moich uczniów? Na jakikolwiek zakręcony pomysł bym nie wpadła, wiem, że nigdy nie usłyszę od nich „Nie chce mi się”. Czasem przewrócą oczami, westchną znacząco, ale zapytają w końcu „Na kiedy zrobić?”. Tym razem chciałam zaprezentować projekt, który pozwoli utrwalić znajomość lektur.
W arkuszu egzaminacyjnym znajduje się sporo zadań sprawdzających znajomość treści i problematyki lektur obowiązkowych. Uczniowie muszą m. in. rozpoznać sytuację przedstawioną na ilustracji, rozpoznać tytuł i autora utworu, z którego pochodzi umieszczony w arkuszu cytat, nazwać i uzasadnić cechy konkretnych bohaterów czy wskazać bohatera innego utworu, który wykazał się podobną cechą. Moim uczniom w utrwalaniu tych umiejętności pomogły ŁYŻAKI – STWORAKI.
ETAP PIERWSZY : WYBÓR BOHATERA I WYKONANIE KUKIEŁKI
Na początku przyszłam na lekcję z listą lektur obowiązkowych. Każdy uczeń wybrał jednego bohatera, nad którym będzie pracował. Starałam się, by nie informowali się wzajemnie o dokonanym wyborze. Pilnowałam również, aby postacie się nie powielały. Można było oczywiście wybrać ten sam utwór , ale nie chciałam, by kilkoro uczniów pracowało nad tym samym bohaterem. Następnie wyjaśniłam, że zadanie uczniów będzie polegało na stworzeniu awatara wybranego przez siebie bohatera. Bazą miała być drewniana łyżka. Określiłam jasno kryteria sukcesu kukiełki:
Zawiera przynajmniej 2 elementy charakterystyczne dla danego bohatera (elementy wyglądu, ikona związana z bohaterem)
Praca jest wykonana estetycznie.
ETAP DRUGI : STOP-KLATKA
Gdy kukiełki były już gotowe, poprosiłam uczniów, aby wybrali ulubioną scenę z udziałem swojego bohatera i dokładnie zapoznali się z jej treścią. Na jej podstawie mieli przygotować rekwizyty i cytaty potrzebne do odtworzenia jej za pomocą STOP – KLATKI.
Gdy uczniowie przyszli na lekcję, rozłożyli przygotowane przez siebie materiały wraz ze stworzonym przez siebie bohaterem. Tworzyli na swojej ławce kompozycję odtwarzającą konkretną scenę z udziałem postaci.
ETAP TRZECI – PREZENTACJA
Gdy każdy uczeń stworzył swoją STOP-KLATKĘ, podchodziliśmy do kompozycji. Uczniowie odgadywali, którego bohatera odzwierciedla łyżkowy stworak , uzasadniali wybór, a na podstawie cytatów i rekwizytów rozpoznawali przedstawioną scenę. Zadawaliśmy dodatkowe pytania, dzięki czemu udało nam się powtórzyć i utrwalić więcej, niż przewidziałam.
Zatrzymaliśmy się na etapie trzecim, ale to nie koniec! Planujemy jeszcze:
ETAP CZWARTY – USTNA PREZENTACJA SWOJEGO BOHATERA
Uczniowie będą przygotowywać prezentację bohatera w formie charakterystyki.
ETAP PIĄTY- OPOWIADANIA
Uczniowie na zasadzie losowania będą łączyć się w pary. Zadanie każdej będzie polegało na redagowaniu opowiadania wg polecenia:
Napisz opowiadanie o spotkaniu WASZYCH bohaterów. Spotkanie to będzie początkiem wspólnej przygody, która zmieni losy jednego z nich.
Pewnie jeszcze wpadnę na jakiś pomysł, który umożliwi kontynuację tego zakręconego projektu.