Lekcję zaczynam od napisania na tablicy wyrazów „Soplicowo” i „Pan Tadeusz”. Pytam o związek tych dwóch haseł. W klasie IV oraz V uczniowie poznali fragmenty polskiej epopei, omówiłam w dużym skrócie czas i miejsce akcji, w którym toczą się wydarzenia przedstawione w utworze, nie powinno więc być problemu.
Pytam też, czy pamiętają, które fragmenty „Pana Tadeusza” już poznaliśmy w młodszych klasach, o których zwyczajach kultywowanych przez mieszkańców Soplicowa rozmawialiśmy. O niektórych lekcjach w młodszych klasach pisałam tu:
oraz tu:
Następnie nadmieniam, że bardzo istotnym wydarzeniem w fabule epopei Adama Mickiewicza „Pan Tadeusz” jest polowanie na niedźwiedzia.
Polowanie Franciszek Kostrzewski Ilustracja do Pana Tadeusza, 1886r.
Pokazuję uczniom fotografię. Pytam, czy wiedzą, co to za przedmiot i do czego służy, w jakich sytuacjach był używany.
http://waltornia.pl/odmiany/1236-rog-mysliwski
Informuję, że dziś poznamy fragment, w którym został opisany zwyczaj gry na rogu po zakończonym polowaniu. Oglądamy wspólnie fragment filmu Andrzeja Wajdy „Pan Tadeusz” :
Fragment filmu opublikowany na youtube.com przez: waltornia.pl
- Krótko objaśniam, kim w Soplicowie był Wojski, jaką pełnił funkcję.
- Wyjaśniamy również, korzystając np. ze słownika, słowo „kunszt”.
- Następnie przechodzimy do wspólnej lektury fragmentu:
źródło: youtube.com
4. Dzieci uzupełniają kartę pracy.Zwraca ona uwagę uczniów na takie zagadnienia jak:
-wygląd rogu,
-dźwięki naśladowane przez Wojskiego swoją grą,
– sposób, w jaki natura potęgowała dźwięki wydobywane z rogu,
– wysiłek, jaki Wojski musiał włożyć w grę
– zakończenie fragmentu (wygląd Wojskiego po skończonej grze oraz reakcja słuchaczy)
Badamy również środki poetyckie (epitety, porównanie, metafory, wyrazy dźwiękonaśladowcze, zgrubienie), ustnie omawiamy ich funkcję.
Plik w wersji PDF:
5. Na koniec wracam do tematu lekcji – proszę o wyjaśnienie, dlaczego grę Wojskiego można nazwać kunsztowną? Na czym polegał kunszt gry na rogu?
6. Dzieci mogą też, jeśli starczy czasu, napisać zaproszenie na koncert gry na rogu.
Dobry wieczór,
przeczytałam kilkakrotnie fragment z gry Wojskiego na rogu i zastanawia mnie, gdzie ukryte jest w tekście zgrubienie… Czyżby mowa tutaj o psiarni lub wichrze? Pozdrawiam 🙂
„bania” : „Wzdął policzki jak banię” – choć rzeczywiście bardziej tu pasuje porównanie 😉
Pani Moniko, dopiero kilka dni temu natrafiłam na Pani bloga. Jestem pod ogromnym wrażeniem Pani pomysłowości i talentu. Widać, że kocha Pani to co robi. Chciałabym prosić Panią o udostępnienie kart pracy dotyczących Grzybobrania, Reduty Ordona. (jeśli to możliwe). Pozdrawiam
Dzień dobry,
Polecam piękną interpretację inwokacji z Pana Tadeusza z oprawą muzyczną Fantazji na temty polskie Chopina….
https://youtu.be/6OiT0uJFCdg
Dzien dobry
Polecam bardzo ciekawe wideo z fragmentem Pana Tadeusza opisującym nadchodzącą burzę. Wspaniała wizualizacja i muzyka świetnie uzupełniają tekst. Trzyma w napięciu!
https://www.youtube.com/watch?v=LU7NuDXreWQ
Także godna uwagi Inwokacja do Pana Tadeusza
https://www.youtube.com/watch?v=6OiT0uJFCdg
Mam ten materiał na lekcji kiedys to czytałem i teraz mi zbrzydł