Mam manię zbieractwa… Chomikuję wszystko – kartony, butelki wszelkiego rodzaju, opakowania po jogurtach, nakrętki… I nie od razu wiem, do czego będą przeznaczone. Pomysł przychodzi zazwyczaj dużo później, w najmniej spodziewanym momencie.
W zeszłym roku natknęłam się na GANG PRZYPADKÓW – rysnotkę stworzoną przez Maję Mark, udostępnioną przez autorkę na stronie „Maja Mark – polski w rysunkach”:
(karta udostępniona na zgodą autorki)
Zainspirowana, postanowiłam stworzyć swoją wersję z kubeczków po serkach, gromadzonych przeze mnie od dłuższego czasu. Tak powstały DEKLINOTKI – zabawne stworki do utrwalania odmiany przez przypadki:
Do czego będą mi potrzebne?
ETAP I: NA POCZĄTEK…
Myślę, że sprawdzą się już na początku, podczas pierwszych lekcji, kiedy będziemy wprowadzać nazewnictwo związane z deklinacją. Zależało mi na tym, żeby każdy stworek różnił się miną i żeby każda mina była przyporządkowania do określonego przypadka, tak, aby ułatwić proces zapamiętania przez dziecko jego nazwy i pytań, na jakie odpowiada.
Uważam, że bardzo dobrym pomysłem jest zachęcenie uczniów do samodzielnego wykonania takich ludzików – mogą to zrobić w czasie lekcji, podczas zajęć dydaktyczno – wyrównawczych czy w ramach zadania domowego dla chętnych (kilka tygodni przez zadaniem warto polecić uczniom, aby zgromadzili 7 identycznych pudełek po jogurtach czy serkach).
ETAP II: SAMODZIELNE UTRWALANIE TEORII
Kubki odwrócone są do góry nogami (z tyłu również dokleiłam nazwy przypadków). Uczeń wypowiada głośno nawę przypadka, a następnie pytanie, na które odpowiada. Odwracając kubeczek może samodzielnie sprawdzić poprawność swojej odpowiedzi, ćwiczenie nie wymaga więc weryfikacji ze strony nauczyciela.
ETAP III: ĆWICZENIA PRAKTYCZNE
Propozycja 1:
Uczniowie podzieleni na grupy otrzymują zestaw stworków – przypadków. Nauczyciel pisze na tablicy zdania lub przekazuje je każdej grupie w wersji wydrukowanej. W każdym zdaniu podkreślony został jeden rzeczownik.
1.To są kwiaty dla mojego przyjaciela.
2.Marzę o takim przyjacielu, któremu będę mógł zaufać.
3.Przyjacielu, jak dobrze Cię widzieć!
4.Prawdziwy przyjaciel poda pomocną dłoń w każdej sytuacji.
5.Przyjacielowi można powierzyć każdy sekret.
6.Razem z przyjacielem pojechaliśmy na wycieczkę.
7.Spotkałam przyjaciela, o którym marzy każdy człowiek.
Zadanie dla dzieci polega na ułożeniu kubeczków w odpowiedniej kolejności, zgodnie z tym, w jakim przypadku wystąpił podkreślony wyraz w zdaniu, np:
Następnie uczniowie mogą zweryfikować efekty swojej pracy z pracą innej grupy – jeśli każda grupa poprawnie wykonała zadanie, na każdym stoliku stworki powinny być ułożone w takiej samej kolejności.
Propozycja 2:
Nauczyciel pisze na tablicy wyraz będący rzeczownikiem, np. MAMA. Następnie uczniowie losują po jednym kubeczku. Zadanie polega na ułożeniu zdania, w którym wyraz zapisany na tablicy wystąpi w wylosowanym przypadku.
Warto również dodać, że bardzo ciekawą i przejrzystą kartę graficzną stworzyła również Pani Karolina Janik – Baran. Taka notatka w formie wklejki do uczniowskiego zeszytu na pewno urozmaici lekcję:
(karta udostępniona za zgodą autorki)
Mam nadzieję, że moi uczniowie polubią DEKLINOTKI i że często będą nam towarzyszyły w naszych zmaganiach z deklinacją.
Maju Mark – DZIĘKUJĘ ZA INSPIRACJĘ!
Brawo:)
Bardzo pomysłowe i pomocne 🙂