LEKCJE, KTÓRE KOŁEM SIĘ TOCZĄ…

Nie lubię ciszy i twardej dyscypliny na lekcji. Zarówno mnie, jak i moim uczniom dużo więcej satysfakcji sprawiają zajęcia, w czasie których dużo się dzieje – jest ruch, gwar, śmiech, dyskusje, szybkie tempo i  zadania pobudzające wiele różnych umiejętności. Staram się więc, aby na moich lekcjach dzieci nie tylko mówiły, czytały i pisały, ale także by podejmowały działania sprawiające im frajdę. Z tego też powodu często, zamiast pracy z zeszytem ćwiczeń czy tradycyjnego wypełniania karty pracy tworzę pomoce, które pozwolą nie tylko utrwalić omawiany materiał, ale również pobudzą kreatywność, pamięć, spostrzegawczość  czy koncentrację, rozwiną zdolności manualne oraz wpłyną pozytywnie na relacje w klasie i umiejętność współpracy w grupie.  Puzzle są doskonałym tego   przykładem. O ich praktycznym zastosowaniu pisałam już TU:

PUZZLE NA OPAK – OKREŚLAMY PRZYPADEK RZECZOWNIKA W ZDANIU

oraz TU:

CZĘŚCI ZDANIA DO UKŁADANIA

Szybką oraz prostą w wykonaniu pomocą dydaktyczną mogą się też okazać własnoręcznie wykonane układanki – okrągłe puzzle. Posłużą mi jako pomoc w utrwaleniu materiału na temat fleksji czy bohaterów literackich.

Zadanie dla uczniów – proste: wystarczy do każdego tytułu dopasować odpowiednich bohaterów, ułożyć ich we właściwy sposób, a następnie do każdego bohatera dobrać odpowiedni opis.

Potrzebne mi będą cztery egzemplarze – po jednym  na każdy stolik (uczniowie w mojej klasie siedzą przy stolikach czteroosobowych).

Gotowe szablony do puzzli z bohaterami literackimi można pobrać tu:

szablony

Przyznam jednak szczerze, że okrągłe puzzle zamierzam wykorzystać na lekcji w sposób odwrócony – pokażę uczniom jeden szablon z opracowaną lekturą, np:

a następnie zlecę każdemu stolikowi samodzielne przygotowanie takich układanek – każda grupa będzie pracować nad wylosowanymi lekturami, a na koniec  pobawimy się w stacje – uczniowie zamienią się miejscami i będą układać puzzle przygotowane wcześniej przez inną grupę.  Myślę, że w taki sposób najlepiej utrwalimy wiadomości na temat bohaterów literackich.

To samo zamierzam zrobić w młodszych klasach w ramach podsumowania lekcji związanych z fleksją – najpierw pokażę swój egzemplarz, a potem poproszę dzieci o wykonanie podobnych. Jeden egzemplarz stworzyłam sama:

Takie układanki mogą zwierać różnorodne treści :

– można w ramach utrwalenia wiadomości ze słowotwórstwa stworzyć puzzle z wyrazami zawierającymi przedrostek, przyrostek czy wrostek

– można stworzyć koła ortograficzne, w których do odpowiedniej reguły trzeba dopasować właściwe wyrazy

– w ramach utrwalenia wiadomości z fonetyki można do odpowiedniego zjawiska fonetycznego dopasować właściwe wyrazy

-w klasach I – III można za pomocą koła utrwalić znajomość liter –  w centralnym kole umieszczamy literę, np. R, a zadanie uczniów będzie polegało na dopasowaniu ilustracji z wyrazami zaczynającymi się na tę literę, np. robot, rower, różdżka itp.

Możliwości jest wiele, wykonanie proste, zaangażowanie uczniów gwarantowane. Czego chcieć więcej?

About the author

Monika.Iwanowska

View all posts

3 komentarze

Skomentuj Elżbieta Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *