Fantastyczny świat „PINOKIA” Carla Collodiego (o świecie przedstawionym).

Na realizację należy przeznaczyć dwie jednostki lekcyjne:

TEMAT: Wkraczamy do fantastycznego świata „Pinokia”   Carla Collodiego.

Czynności:

  • Zapoznanie uczniów z życiem i twórczością Carla Collodiego.
  • Wyjaśnienie pojęć „realistyczny” i „fantastyczny”.
  • Omówienie elementów świata przedstawionego :

Określenie czasu i miejsca wydarzeń oraz omówienie bohaterów. Wykorzystam tu moje karty pracy:

Uczniowie obok każdej ilustracji przedstawiającej postać e mogą zaznaczyć F (postać fantastyczna) lub R (bohater realistyczny).

Karty pracy można pobrać tu:

BHATEROWIE

MIEJSCA AKCJI

Plan wydarzeń – sposób realizacji uzależniam tutaj od możliwości uczniów:

Uczniowie, którzy opanowali umiejętność redagowania planu wydarzeń tworzą go samodzielnie.

Niektórzy otrzymują ode mnie kartę pracy z cytatami z książki, ułożone w kolejności chronologicznej. Na podstawie każdego cytatu rozpoznają wydarzenie i zapisują je w postaci równoważnika zdania.

Zdarzenie – równoważnik zdania Cytat
„Wyjął narzędzia i zaczął rzeźbić pajacyka”.
  „Podszedł do otwartych drzwi i dał susa na ulicę”. 
  „Czy dasz mi cztery grosze za książkę?”
  „… marionetki, posadziwszy sobie Pinokia na ramionach, triumfalnie obnosiły go wokół sceny”. 
  „Znamy bardzo łatwy sposób. Zamiast wracać do domu, musisz pójść z nami”. 
  „Odwrócił się i w ciemności ujrzał dwa wielkie czarne cienie…” 
  „Poleć po niego natychmiast i przetnij swoim czarnym dziobem sznur, na którym wisi”. 
  „Wróć tu za dwadzieścia minut, a znajdziesz krzew z gałęziami obwieszonymi złotem”. 
  „Założył Pinokiowi obrożę na szyję i zacisnął ją tak, żeby się nie zsunęła”. 
  „To mój ojciec! To mój ojciec!”
  „Pinokio rzucił się na podłogę, obejmując kolana tajemniczej kobiety”. 
  „Będę się uczył, będę pracował, zrobię wszystko, co każesz”. 
  „Tymczasem bitwa stawała się coraz bardziej zacięta”. 
  „Zróbcie mi miejsce. Jadę z wami!”
  „Nareszcie cię znalazłem!”
  „Spojrzał po sobie i przekonał się, że nie jest już pajacykiem, lecz żywym chłopcem”. 

Jest też wersja dla słabszych uczniów:

Dzieci otrzymują plan wydarzeń w postaci pociętych pasków ze zdaniami. Zadanie polega na ułożeniu pasków w kolejności chronologicznej, a następnie przepisaniu go do zeszytu, zamieniając zdania na równoważniki zdań:

Narodziny pajaca.

Ucieczka z domu.

Sprzedanie elementarza.

Spotkanie z marionetkami i podarunek Ogniojada.

Rady Lisa i Kota.

Wpadnięcie w łapy zbójców.

Uratowanie Pinokia przez Wróżkę o Błękitnych Włosach.

Oszustwa Lisa i Kota.

Pajac psem podwórzowym.

Pogoń za Dżeppettem.

Spotkanie z Wróżką na Wyspie Pracowitych Pszczół.

Pragnienie o byciu chłopcem.

Bójka z kolegami i jej skutki.

Ucieczka do Krainy Zabawek.

Odnalezienie tatusia w brzuchu rekina.

Zamiana pajacyka w chłopca.

  • Cechy baśni w utworze

Przypominamy, jakie cechy posiada baśń, następnie uczniowie uzupełniają kartę:

CECHA BAŚNI  W UTWORZE „PINOKIO”
Miejsce akcji bliżej nieokreślone – krainy wymyślone przez autora  

 

Czas akcji bliżej nieokreślony  

 

Występują bohaterowie realistyczni i fantastyczni

 

Mają miejsce wydarzenia realistyczne i fantastyczne

 

 

 

Charakterystyczne motywy:

– wróżki

– walka dobra ze złem

– podróż głównego bohatera

Często zawiera morał

 

 

 

Do utrwalenia elementów świata przedstawionego może też służyć stworzona przeze mnie dawno temu krzyżówka. Należy jednak zwrócić uwagę na fakt, że w niektórych tłumaczeniach kolega Pinokia – Knot – występuje jako Szczapa.

 

Odpowiedzi:

Dżepetto / Kot i Lis / Knot / Gołąb / Wróżka / Antonio Wisienka / Ogniojad / Alidoro / Świerszcz / Rekin / Pracowitych Pszczół / Pole Cudów / Czerwonym Rakiem / Mamałyga

Krzyżówka do pobrania tu:

KRZYŻÓWKA

Zad. Dom.

Wyszukaj w tekście fragmenty lektury, które informują o wyglądzie i najbardziej charakterystycznych cechach Pinokia.

About the author

Monika.Iwanowska

View all posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *