Na realizację należy przeznaczyć dwie jednostki lekcyjne:
TEMAT: Wkraczamy do fantastycznego świata „Pinokia” Carla Collodiego.
Czynności:
- Zapoznanie uczniów z życiem i twórczością Carla Collodiego.
- Wyjaśnienie pojęć „realistyczny” i „fantastyczny”.
- Omówienie elementów świata przedstawionego :
Określenie czasu i miejsca wydarzeń oraz omówienie bohaterów. Wykorzystam tu moje karty pracy:
Uczniowie obok każdej ilustracji przedstawiającej postać e mogą zaznaczyć F (postać fantastyczna) lub R (bohater realistyczny).
Karty pracy można pobrać tu:
Plan wydarzeń – sposób realizacji uzależniam tutaj od możliwości uczniów:
Uczniowie, którzy opanowali umiejętność redagowania planu wydarzeń tworzą go samodzielnie.
Niektórzy otrzymują ode mnie kartę pracy z cytatami z książki, ułożone w kolejności chronologicznej. Na podstawie każdego cytatu rozpoznają wydarzenie i zapisują je w postaci równoważnika zdania.
Zdarzenie – równoważnik zdania | Cytat |
„Wyjął narzędzia i zaczął rzeźbić pajacyka”. | |
„Podszedł do otwartych drzwi i dał susa na ulicę”. | |
„Czy dasz mi cztery grosze za książkę?” | |
„… marionetki, posadziwszy sobie Pinokia na ramionach, triumfalnie obnosiły go wokół sceny”. | |
„Znamy bardzo łatwy sposób. Zamiast wracać do domu, musisz pójść z nami”. | |
„Odwrócił się i w ciemności ujrzał dwa wielkie czarne cienie…” | |
„Poleć po niego natychmiast i przetnij swoim czarnym dziobem sznur, na którym wisi”. | |
„Wróć tu za dwadzieścia minut, a znajdziesz krzew z gałęziami obwieszonymi złotem”. | |
„Założył Pinokiowi obrożę na szyję i zacisnął ją tak, żeby się nie zsunęła”. | |
„To mój ojciec! To mój ojciec!” | |
„Pinokio rzucił się na podłogę, obejmując kolana tajemniczej kobiety”. | |
„Będę się uczył, będę pracował, zrobię wszystko, co każesz”. | |
„Tymczasem bitwa stawała się coraz bardziej zacięta”. | |
„Zróbcie mi miejsce. Jadę z wami!” | |
„Nareszcie cię znalazłem!” | |
„Spojrzał po sobie i przekonał się, że nie jest już pajacykiem, lecz żywym chłopcem”. |
Jest też wersja dla słabszych uczniów:
Dzieci otrzymują plan wydarzeń w postaci pociętych pasków ze zdaniami. Zadanie polega na ułożeniu pasków w kolejności chronologicznej, a następnie przepisaniu go do zeszytu, zamieniając zdania na równoważniki zdań:
Narodziny pajaca.
Ucieczka z domu.
Sprzedanie elementarza.
Spotkanie z marionetkami i podarunek Ogniojada.
Rady Lisa i Kota.
Wpadnięcie w łapy zbójców.
Uratowanie Pinokia przez Wróżkę o Błękitnych Włosach.
Oszustwa Lisa i Kota.
Pajac psem podwórzowym.
Pogoń za Dżeppettem.
Spotkanie z Wróżką na Wyspie Pracowitych Pszczół.
Pragnienie o byciu chłopcem.
Bójka z kolegami i jej skutki.
Ucieczka do Krainy Zabawek.
Odnalezienie tatusia w brzuchu rekina.
Zamiana pajacyka w chłopca.
- Cechy baśni w utworze
Przypominamy, jakie cechy posiada baśń, następnie uczniowie uzupełniają kartę:
CECHA BAŚNI | W UTWORZE „PINOKIO” |
Miejsce akcji bliżej nieokreślone – krainy wymyślone przez autora |
|
Czas akcji bliżej nieokreślony |
|
Występują bohaterowie realistyczni i fantastyczni
|
|
Mają miejsce wydarzenia realistyczne i fantastyczne
|
|
Charakterystyczne motywy:
– wróżki – walka dobra ze złem – podróż głównego bohatera |
|
Często zawiera morał
|
|
Do utrwalenia elementów świata przedstawionego może też służyć stworzona przeze mnie dawno temu krzyżówka. Należy jednak zwrócić uwagę na fakt, że w niektórych tłumaczeniach kolega Pinokia – Knot – występuje jako Szczapa.
Odpowiedzi:
Dżepetto / Kot i Lis / Knot / Gołąb / Wróżka / Antonio Wisienka / Ogniojad / Alidoro / Świerszcz / Rekin / Pracowitych Pszczół / Pole Cudów / Czerwonym Rakiem / Mamałyga
Krzyżówka do pobrania tu:
Zad. Dom.
Wyszukaj w tekście fragmenty lektury, które informują o wyglądzie i najbardziej charakterystycznych cechach Pinokia.