Od sierpnia pracowałam nad stworzeniem bazy pomocy dydaktycznych do nauki o języku. Najwięcej czasu zajęła mi fleksja, w zeszłym tygodniu udało mi się jednak zakończyć projekt. Stworzone pomoce dydaktyczne służą mi już od dawna, były to jednak pojedyncze zestawy. Obecnie mam już cztery komplety oparte na tych samych zasadach, więc spokojnie będę mogła zastosować je na lekcji, dzieląc uczniów na grupy cztero-/pięcioosobowe.
POCIĄG Z CZĘŚCIAMI MOWY
SŁOIKI
FLEKSYJNE KOŁO
FLEKSYJNE PRANIE
(w szkole mam taki sam stelaż w wersji z nieodmiennymi częściami mowy)
Zasady są takie same:
- należy uporządkować części mowy do konkretnych kategorii, wskazać części mowy odmienne i nieodmienne
- określić formę czasowników, wskazać czasowniki w formie nieosobowej
- wskazać rzeczowniki własne / pospolite / w rodzaju męskim / żeńskim / nijakim
- odmienić przez przypadki jeden z rzeczowników
- wskazać przymiotniki, które się stopniują – podać stopień wyższy i najwyższy, nazwać rodzaj stopniowania
- wskazać liczebniki główne / porządkowe / zbiorowe/ ułamkowe
I tak dalej – możliwości jest wiele.
W ramach pomocy dydaktycznych utrwalających wiedzę i umiejętności na temat fleksji mam również klocki i puzzle do utrwalania przypadków oraz form czasownika (stworzyłam na ten temat oddzielne wpisy):
Do utrwalania rodzajów rzeczownika służą nam koszyczki (oddzielny wpis):
Tak przygotowana ruszam w następnym tygodniu z powtórkami:)
Niesamowite pomoce! Kopalnia pomysłów, które na pewno spodobają się dzieciom.
Rewelacja.
Pani pomysły są tak genialne, że czuję się zawstydzona swoją biernością. Dziękuję, za motywację i pomysły. Jeśli Pani pozwoli, chętnie wykorzystam niektóre na lekcjach.
Zalecam ruszyć z produkcją masową. Potrzeba takich pomocy w szkole!