Lekcji jeszcze nie przeprowadziłam – mit zamierzam omówić w czwartek, ale zgromadziłam pomoce, z których zamierzam korzystać w czasie zajęć:
Najpierw wyświetlę fotografie przedstawiające krajobraz w różnych porach roku. Uczniowie będą się wypowiadali się na temat danej fotografii – co widzą i jaka pora roku została przedstawiona na zdjęciu, uzasadniając swój wybór. Pełna wersja wraz z odniesieniem do źródeł znajduje się tu:
Wyświetlając fotografie przedstawiające konkretne pory roku, puszczę również w tle konkretną część cyklu 4 koncertów skrzypcowych Vivaldiego Cztery pory roku (źródło: www.youtube.com):
Chciałabym też, aby dzieci, analizując fotografie i słuchając muzyki, określiły, jakie emocje wzbudza w nich dany krajobraz i dlaczego (Gdy patrzę na fotografię, czuję…, ponieważ…)
Następnie zapytam dzieci, czy wiedzą, dlaczego zmieniają się pory roku – co ma na to wpływ? Może obejrzymy film (a może przeniosę tę część do ostatniego etapu lekcji): (źródło: www.youtube.com)
Zapytam, czy chcą wiedzieć, w jaki sposób zmianę pór roku tłumaczyli sobie starożytni Grecy. Tak przejdziemy do lektury mitu.
Następnie zadam pytania, które pozwolą zorientować się, w jakim stopniu dzieci zrozumiały treść mitu.
Kolejno dzieci będą redagowały plan wydarzeń, a potem metodą śnieżnej kuli opowiedzą historię przedstawioną w micie z perspektywy matki (jeden rząd) oraz córki (drugi rząd).
Następnie wypełnimy kolejną część karty pracy – krótkie wywiady z bohaterami (może z podziałem na grupy?)
Zwrócę też uwagę na wieloznaczność wyrazu „Hades” (miejsce oraz bóg świata umarłych) – (różnice w odmianie tego wyrazu w zależności od znaczenia), dzieci będą układały zdania z tym wyrazem w dwóch różnych znaczeniach.
Dla utrwalenia może obejrzymy film (bajkowyzakatek.eu):
Dużo niepewności, ale wszystko wyjdzie w praniu. Lekcji nigdy nie da się przecież zaplanować w stu procentach.