Podsumowanie pracy z powieścią „Opowieści z Narnii”
Udało się! We wtorek 29 października zakończyliśmy w klasie V pracę z powieścią C. S. Lewisa pt.: „Opowieści z Narnii”. Zapowiedziałam uczniom, że następnego dnia podsumujemy pracę lekturą i sprawdzimy, czy właściwie opanowali wszystkie wiadomości i umiejętności. Dodałam też, że tego dnia odwiedzi ich niezwykły gość – jeden z bohaterów utworu.
W środę wkroczyłam do klasy ubrana w śnieżnobiałe futro, białą pelerynę, „lodową koronę” i różdżkę. Oczywiście dzieciaki od razu wiedziały, z kim mają do czynienia – jako Biała Czarownica przeprowadziłam konkurs znawców lektury.
Uczniowie, podzieleni na dwie grupy (SYNOWIE ADAMA oraz CÓRKI EWY) podjęli wyzwanie. Nie walczyli przecież o byle co – zwycięzcy mieli otrzymać przepustkę do świata Narnii.
Część zadań stworzyłam samodzielnie, część znalazłam w plikach jednej z popularnych grup na Facebooku. Inspirację stanowiły również materiały opublikowane przez wydawnictwa Wsip oraz Nowa Era.
Uczniowie musieli m. in.:
- rozpoznać na podstawie czytanej przeze mnie zagadki, o jakiego bohatera chodzi i ułożyć jego imię z literek:
Przykładowe zagadki dotyczące postaci z powieści (na podstawie materiałów z Nowej Ery)
Dziwna istota ma koźle nóżki,
kręcone włosy, na głowie różki. (faun Tumnus)
Na koźle siedzi w kożuch ubrany,
obfitą brodą okrywa nogi.
Z bata na reny strzeli znienacka
i pędzi lasem przez śnieżne drogi. (karzeł)
On łowi ryby,
a ona szyje.
W domku na tamie
zgodnie im się żyje. (państwo Bobrowie)
Twarz biała jak papier,
zimne jej spojrzenie.
Wśród mieszkańców Narnii
budzi przerażenie. (Biała Czarownica)
Bardzo groźny, lecz dobry
ten Pan puszczy całej.
On jeden może zniszczyć
złą moc wiedźmy białej. (Aslan)
Sierść zjeżoną ma na grzbiecie,
dzikie spojrzenie, wielkie zębiska.
Wśród posągów rozłożony
strzeże wejścia do zamczyska. (wilk Maugrim)
2. ułożyć chronologicznie pocięty w paski plan wydarzeń
3. ułożyć trimino
4. napisać lustrzane dyktando (akurat omawialiśmy zasady pisowni wyrazów z ą / ę, dlatego akurat na tych zasadach się skupiłam)
5. rozwiązać krzyżówkę
6. rozpoznać symbole ukazane w prezentacji multimedialnej i wyjaśnić ich związek z lekturą
7. dopasować prezenty otrzymane od Świętego Mikołaja do bohaterów
8. dopasować związki frazeologiczne z wyrazem „lew” do ich objaśnień i ułożyć zdanie z wybranym związkiem (m. in. walczyć jak lew, lwie serce, odważny jak lew, lwia furia, silny jak lew, lew się w kiś budzi)
9. Dopisać cechy Aslana
Za każde prawidłowo wykonane zadanie uczniowie otrzymywali śnieżynki.
Wygrała grupa, która zdobyła najwięcej śnieżynek. To jej członkom przepustki do świata Narnii wręczyła Biała Czarownica, która na koniec częstowała również ptasim mleczkiem.