Jak właściwie wytłumaczyć uczniom, czym jest metafora? W jaki sposób wyjaśnić różnicę między alegorią a symbolem? Co zrobić, żeby uczeń pojął, na czym polega ironia, parafraza czy hiperbola?
Znacie ten problem?
Podać definicję, szukać przykładów – można by odpowiedzieć….
I co – działa? U mnie nie zawsze.
Są tacy uczniowie, którzy pięknie recytują definicję danego środka stylistycznego, ale nie potrafią wskazać przykładu w tekście. Dlaczego? Ponieważ nie rozumieją zasad, na których oparta jest jego budowa.
Od dłuższego czasu zastanawiałam się, w jaki sposób przekazać uczniom wiedzę na temat środków stylistycznych. Wtedy z pomocą przyszła pani Ewa Nowakowska i jej pomysł.
Pani Ewa, polonistka, opublikowała na jednej z popularnych dla nauczycieli grup na Facebooku post, w którym przedstawiła pomysł wizualnego przedstawienia środków stylistycznych. Do wpisu załączyła również kilka autorskich prac:
Pierwsza moja myśl: TO JEST GENIALNE!
Środki stylistyczne przedstawione w postaci graficznej, w zabawny sposób, odwołujący się do prozy codziennego życia – to jest to!
Nawiązałam kontakt z panią Ewą, poprosiłam o współpracę. Otrzymałam zgodę pomysłodawczyni, aby na tej samej zasadzie opracować brakujące środki i tak oto powstała prezentacja, która może pełnić wiele funkcji:
- wydrukowane wizualizacje będą stanowiły nie tylko dekorację sali lekcyjnej, ale przede wszystkim okażą się szybką pomocą czasie lekcji – wystarczy jedno spojrzenie, aby przypomnieć sobie, czym jest epitet, metafora itd.
- mogą posłużyć jako materiał do ćwiczeń – wyświetlamy wizualizację na rzutniku, zasłaniamy nazwę i prosimy uczniów, aby na jej podstawie zbudowali definicję danego środka stylistycznego
Prosty, a zarazem skuteczny pomysł na to, jak przyswoić skomplikowaną wiedzę. Pani Ewie Nowakowskiej jeszcze raz dziękuję za podzielenie się swoim pomysłem i za niesamowitą inspirację.
PLIKI DO POBRANIA:
Za zgodą pani Ewy umieszczam również jej autorskie prace:
Cudna pomoc od Cudnych Dziewczyn.
Dzięki