ŚRODKI STYLISTYCZNE NA TAPECIE – PASJANS W NOWEJ ODSŁONIE

Egzamin ósmoklasisty tuż tuż, materiału mnóstwo, a przecież lekcja ma tylko 45 minut… Jak żyć, się pytam?

W tym roku postanowiłam tak zaplanować zajęcia w klasie siódmej i ósmej, aby każda minuta była sensownie wykorzystana. Nie ma czasu do stracenia. Dlatego do powtórzenia środków stylistycznych w klasie ósmej posłużą przygotowane przeze mnie karty.

Grę nazwałam pasjansem, choć przyznam szczerze – zasad dotyczących rzeczywistego stawiania pasjansa z kart nie znam. Próbowano mi kiedyś wytłumaczyć, o co w tym chodzi, ale zapomnij – jak dla mnie to czarna magia. Nie ogarniam i chyba już nie ogarnę.  Jedyne, co wiem to fakt, że karty układa się wówczas w bardzo charakterystyczny sposób, nakładając jedna na drugą. To mi wystarczyło, aby się zainspirować.

Instrukcja:

Zestaw składa się z 78 kart wyciętych z brystolu / bloku technicznego, pogrupowanych w trzy zbiory: na 26 znajdują się nazwy środków stylistycznych, na kolejnych 26 ich definicje, a na kolejnych 26 konkretne przykłady użycia w tekście literackim. Każdą grupę wyróżniłam kolorem.

Zasady:

Karty rozkładamy na blacie. Zadaniem uczniów jest dopasować do siebie 3 właściwe sobie karty – nazwę środka stylistycznego, definicję oraz przykład. Karty nakładamy jedna na drugą, w ten sposób:

Dla ułatwienia zamierzam stworzyć 3 stanowiska do pracy – w każdej stacji będzie 8 lub 9 środków stylistycznych do ułożenia. Uczniowie będą podzieleni na grupy. Każda będzie pracowała w odrębnej stacji. Gdy grupie uda się właściwie ułożyć pasjansa, przechodzi do kolejnej stacji, a potem do następnej. Będę oczywiście weryfikować poprawność działań uczniów – to ja wydaję zgodę na zakończenie pracy w danej stacji. W ten sposób uczniowie będą mieli możliwość powtórzyć i utrwalić wszystkie poznane środki stylistyczne w ciągu jednej lekcji.

PLIKI DO POBRANIA:Karty

About the author

Monika.Iwanowska

View all posts

5 komentarzy

Skomentuj Gosia Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *