KARTY NA STÓŁ! ZAGRAJMY W „ORTOGRAFICZNEGO PIOTRUSIA”

Nie od dziś wiadomo, ze granie w karty posiada wiele zalet. Uczy planowania, myślenia abstrakcyjnego, przewidywania, pozytywnie wpływa na kształtowanie relacji interpersonalnych. Grając w karty można też z powodzeniem powtórzyć najważniejsze zasady ortograficzne dotyczące pisowni wyrazów z „ó”, „u”, „ch”, „h”, „rz”, „ż”. To jak, zagramy w „Ortograficznego Piotrusia”?

Gra karciana Piotruś jest chyba wszystkim dobrze znana. Talia do gry zawiera zazwyczaj 25 kart: 12 par z obrazkami tego samego rodzaju w każdej parze oraz Czarnego Piotrusia, niemającego pary. Celem gry jest kompletowanie i wykładanie par, w taki sposób, by nie pozostać z Czarnym Piotrusiem.

Instrukcja:

Do przygotowania kart potrzebujemy brystolu oraz kolorowych kartek. Z brystolu wycinamy szablony kart, na które przyklejamy kolorowe karteczki z wyrazami z trudnością ortograficzną.Talia zawiera więcej niż 25 kart. Ich ilość można dobierać w zależności od możliwości naszych uczniów. Każda karta posiada swoją parę, to jest wyraz, którego pisownię wyjaśnia ta sama zasada ortograficzna, np.

dworzec – rowerzysta (w obu przypadkach rz w wyrazach pokrewnych lub innych formach danego wyrazu wymienia się na „r”: dworzec – dworcowy, rowerzysta – rower )

schody – schab („ch” piszemy po literze „s”).

Możemy grać na 2 sposoby:

  1. Mam parę!

Rozkładamy wszystkie karty na stole. Uczniowie szukają par, czyli kart, na których znajdują się wyrazy zapisane wg tej samej zasady ortograficznej. Kto znajdzie takie karty, krzyczy „Mam parę!”, po czym objaśnia zasadę pisowni znalezionych wyrazów.  Jeśli wskaże poprawną zasadę, zabiera karty, jeśli nie, odkłada z powrotem na blat. Gramy do momentu, aż na blacie pozostanie ostatnia karta – bez pary, czyli Ortograficzny Piotruś. Wówczas każdy liczy zdobyte przez siebie karty. Zwycięża zdobywca największej ilości kart.

  1. Kto ma Piotrusia?

Karty tasujemy i rozdajemy graczom. Na początku gry gracze wykładają na stół pary z posiadanych przez siebie kart. Następnie przystępując do właściwej gry, gracz z największą liczbą kart pozwala wyciągnąć od siebie jedną kartę kolejnemu graczowi. Jeśli gracz wyciągnie kartę pasującą do pary z którąś z posiadanych kart, wówczas wykłada tę parę na stół i  objaśnia zasadę pisowni znalezionej pary. W kolejnym ruchu następny gracz wyciąga kartę od kolejnego. Gra kończy się w momencie, gdy któryś z graczy pozostanie z kartą „Ortograficzny Piotruś”.

Ponieważ przygotowałam dwa zestawy kart, mam dwie karty z Ortograficznym Piotrusiem:

 

  1. Teraz polecamy uczniom, by ułożyli karty parami na stole. Możemy poprosić, aby do każdej pary dopisali po 2 przykłady innych wyrazów, których pisownię objaśnia ta sama zasada. Jeśli mamy czas, wydajemy polecenie, by z kilkoma wybranymi wyrazami ułożyć zdania,np.

klasówka – pocztówka – ciężarówka – majówka

Wysłałam mojej cioci pocztówkę z wakacji nad morzem.

Fajna zabawa, a przy okazji najważniejsze zasady ortograficzne powtórzone.

PLIKI DO POBRANIA: SZABLON KART

                                    WYRAZY

PS

Ostatnio koleżanka podarowała nam nowoczesną wersję „Czarnego Piotrusia” – „Starą Pannę”. Zasady te same, ale zamiast Piotrusia osoba z ostatnią kartą zostaje starą panną. Namiętnie i bez obaw grywamy z koleżankami. Możemy – każda już po ślubie 🙂

About the author

Monika.Iwanowska

View all posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *