MAMY SWOJE ZWYCZAJE, BY UTRWALIĆ RODZAJE

Może i banalny pomysł, ale zawsze to jakieś urozmaicenie dla dzieci.

Potrzebne są

  1. 3 koszyczki
  2. rożne przedmioty

Należy zadbać o to, żeby przedmioty na podstawie których utworzymy rzeczownik, występowały w trzech rodzajach (można poprosić uczniów, aby przynieśli na lekcję 3 mniejsze przedmioty – każdy w innym rodzaju).

DSC_0456

Zasady gry:

Etap 1.

Przedmioty leżą na blacie, każdy uczeń podchodzi do ławki, wybiera jeden przedmiot i wkłada go do odpowiedniego koszyczka. Uprzedźmy uczniów, że podczas tego etapu ćwiczenia w klasie powinna panować cisza – nikt nie mówi, nie komentuje, nawet jeśli uważa, że przedmiot wrzucono do niewłaściwego koszyczka.

Etap 2.

Tutaj uczniowie zabierają głos –każdy z uczniów wybiera jeden przedmiot znajdujący się w koszyku (najlepiej taki, który został wrzucony przez innego ucznia). Określa, czy przedmiot włożono do właściwego koszyka, np. „Piłka (TA PIŁKA) jest w rodzaju żeńskim, więc wrzucono ją do właściwego koszyka”.

Każdy uczeń zabiera do swojej ławki przedmiot wyjęty z koszyczka.

UWAGA! Etap drugi wbrew pozorom jest bardzo istotny. Może okazać się że uczeń wrzucił np. drewnianego konika do pudełka z rodzajem żeńskim, ponieważ przedmiot zinterpretował jako „zabawka” – każdy na tym etapie ma prawo się obronić 😉

DSC_0457

Etap 3.

Ten etap ma na celu utrwalenie części mowy oraz wzbogacanie słownictwa. Każdy uczeń krótko opisuje wybrany przez siebie przedmiot, podając jak najwięcej przymiotników .

About the author

Monika.Iwanowska

View all posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *