Może i banalny pomysł, ale zawsze to jakieś urozmaicenie dla dzieci.
Potrzebne są
- 3 koszyczki
- rożne przedmioty
Należy zadbać o to, żeby przedmioty na podstawie których utworzymy rzeczownik, występowały w trzech rodzajach (można poprosić uczniów, aby przynieśli na lekcję 3 mniejsze przedmioty – każdy w innym rodzaju).
Zasady gry:
Etap 1.
Przedmioty leżą na blacie, każdy uczeń podchodzi do ławki, wybiera jeden przedmiot i wkłada go do odpowiedniego koszyczka. Uprzedźmy uczniów, że podczas tego etapu ćwiczenia w klasie powinna panować cisza – nikt nie mówi, nie komentuje, nawet jeśli uważa, że przedmiot wrzucono do niewłaściwego koszyczka.
Etap 2.
Tutaj uczniowie zabierają głos –każdy z uczniów wybiera jeden przedmiot znajdujący się w koszyku (najlepiej taki, który został wrzucony przez innego ucznia). Określa, czy przedmiot włożono do właściwego koszyka, np. „Piłka (TA PIŁKA) jest w rodzaju żeńskim, więc wrzucono ją do właściwego koszyka”.
Każdy uczeń zabiera do swojej ławki przedmiot wyjęty z koszyczka.
UWAGA! Etap drugi wbrew pozorom jest bardzo istotny. Może okazać się że uczeń wrzucił np. drewnianego konika do pudełka z rodzajem żeńskim, ponieważ przedmiot zinterpretował jako „zabawka” – każdy na tym etapie ma prawo się obronić 😉
Etap 3.
Ten etap ma na celu utrwalenie części mowy oraz wzbogacanie słownictwa. Każdy uczeń krótko opisuje wybrany przez siebie przedmiot, podając jak najwięcej przymiotników .