BO W PODRÓŻY CZĘŚCI MOWY SAME WJADĄ DO TWEJ GŁOWY!

Z tymi częściami mowy jest trochę tak, jak z powtarzaniem mojemu mężowi, żeby brudne skarpetki rzucał do kosza na pranie, a nie pod łóżko. Niby wie, niby rozumie, to przecież taka oczywista oczywistość, a potem przychodzi co do czego i masz wrażenie, że rzucasz grochem o ścianę. Strzępisz sobie człowieku język, a efektu brak. Powrót do punktu wyjścia.

O ile przypadek męża uważam jak dotąd za beznadziejny, o tyle z częściami mowy powalczę w nowym roku szkolnym. W jaki sposób powtórzymy ten dział gramatyki? Otóż odbędziemy niezwykłą podróż pociągiem. Bo przecież każdy uwielbia podróże.

Instrukcja:

Do wykonania tej pomocy dydaktycznej posłużyły niepotrzebne już, najzwyklejsze w świecie klocki plastikowe. Stworzyłam dziewięć wagonów. Każdy wagon to inna część mowy. Do poszczególnych klocków przykleiłam karteczki z wyrazami. Każdą zabezpieczyłam taśmą przezroczystą.

Jak pracować:

Etap 1.

Informujemy uczniów, że rozrzucone na blacie klocki to pasażerowie. Muszą umieścić je we właściwych wagonach (wszystkie czasowniki do wagonu z czasownikami i tak dalej). Pociąg ruszy tylko wówczas, gdy wszyscy pasażerowie będą we właściwym miejscu.

Gotowi do startu? Start! Uczniowie pracują, porządkując klocki.

DSC_0467

Etap 2.

Uczniowie dostawiają do każdego wagonu odpowiednią tabliczkę z funkcją, jaką pełni dana część mowy. Głośno odczytujemy każdą z informacji.

DSC_0478

Etap 3.

Może to być szereg poleceń kierowanych do uczniów. Przykłady:

  1. Uwaga! Stacja pierwsza. Wysiadają wszystkie części mowy nieodmienne. Proszę odczepić wszystkie wagony z nieodmiennymi częściami mowy.
  2. Uwaga! Stacja druga. Wysiadają nieosobowe formy czasownika. Proszę spośród wysiadających wskazać bezokoliczniki.
  3. Proszę określić formę czasowników, które pozostały w wagonie.
  4. Uwaga! Stacja trzecia. Wysiadają rzeczowniki własne / pospolite / w rodzaju męskim / żeńskim / nijakim.
  5. Proszę odmienić przez przypadki jeden z rzeczowników, które pozostały
  6. Uwaga! Stacja czwarta. Wysiadają przymiotniki, które stopniują się w sposób prosty regularny / prosty nieregularny / opisowy / nie ulegają stopniowaniu Za każdym razem można poprosić o podanie stopnia wyższego i najwyższego wskazanego przymiotnika.
  7. Uwaga! Stacja piąta. Wysiadają liczebniki główne / porządkowe / zbiorowe, ułamkowe

Jeden pociąg, a zabawy starczy na dwie jednostki lekcyjnie. Uczniowie poprzez zabawę będą mogli powtórzyć niemalże cały materiał.

DSC_0465

DSC_0466

Etap 4.

Jako podsumowanie polecam uczniom również w ramach zadania domowego opanowanie pamięciowe treści wiersza pana Witolda Gawdzika:

Rymowane części mowy same wejdą Ci do głowy.

Kto?  co? –  o  rzeczownik  pytaj:
Uczeń,  Stach,  gramofon,  płyta.

Jaki ? który? – żółty, słodki.
Czyj? – państwowy –  to przymiotnik.

Liczebniku – właź w nasz wierszyk!
Ile? – jeden. Który? – pierwszy.

Ja, ty, jakiś, nigdzie ,wielu
– to zaimki  przyjacielu!

Co ktoś robi? Co się dzieje?
Czasowniki : śpiewa, dnieje.

Jak? Gdzie? Kiedy? – To przysłówek:
Ładnie, blisko, dziś. Dość  słówek.

Znajdź  przyimki przy  imionach:
Z Jankiem,  w Stachu,  do  Szymona.

Spójnik spaja doskonale
Słowa, zdania  : i,  lecz,  ale.

Wykrzykniku , jeśli  wola,
Wykrzyczże się   hej!  hop ! hola!

Wreszcie  partykuły  te:
li, czy, no, że, niech, by, nie.

                 (W. Gawdzik, „Ortografia i gramatyka na wesoło”)

Warte uwagi jest to, że  stworzona przeze mnie pomoc dydaktyczna ma charakter modułowy. To oznacza, że z powodzeniem może być wykorzystana w starszych, jak i młodszych klasach. Jeśli uczniowie nie znają jeszcze partykuły, wykrzyknika czy którejkolwiek innej części mowy, nie ma problemu – odczepiamy wagonik z tymi pasażerami i bawimy się dalej.

W załączniku zamieszczam szablony z pasażerami, którzy podróżują moim magicznym pociągiem.

No, to by było na tyle. Sposób na części mowy już mam, nadal poszukuję patentu na brudne skarpetki. Ktoś? Coś?

SZABLONY DO POBRANIA: CZĘŚCI MOWY W PODRÓŻY

About the author

Monika.Iwanowska

View all posts

2 komentarze

Skomentuj Hanna Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *